کد خبر: ۲۳۰۶۷
۱۶:۲۲ -۱۹ بهمن ۱۳۹۹
نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
علی جدی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از مردم بود، اما نه تنها مردم وجود این امکان را لمس نکردند که مرتباً شاهد تورم هم بودند.

علی جدی

نشان تجارت - محمد آیتی: یکی از اختلافات جدی دولت با مجلس بر سر لایحه بودجه ۱۴۰۰، بودن یا نبودن ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

دولت سخت در تلاش بود که این ارز همچنان برای واردات کالا‌های اساسی حفظ شود، اما کمیسیون تلفیق مجلس این ارز را از بودجه حذف کرد، زیرا معتقد است فساد و رانت این ارز بسیار بالاست و تاکنون برای مردم مثمرثمر واقع نشده است.

هرچند کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رد شد و دولت باید لایحه جدیدی را در این خصوص به مجلس ارائه دهد، اما به‌نظر می‌رسد بحث و تقابل در خصوص بودن یا نبودن ارز ۴۲۰۰ تومانی پابرجاست.

در همین خصوص، علی جدی نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس به نشان تجارت گفت: اینکه دولت و آقای رییس‌جمهور بگویند ما خواهان بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و مجلس می‌خواهد آن را حذف کند، خلاف واقع است.

وی افزود: وقتی لایحه بودجه‌ای که کلیات آن رد شد را بررسی می‌کردیم، می‌دیدیم که دولت در بسیاری از جا‌ها استفاده از این ارز را حذف کرده بود. به اعتقاد من، بیان این موضوع مخصوصاً به این شکلی که آقایان مطرح می‌کنند، شانتاژ سیاسی است.

نماینده شیروان تصریح کرد: تنها در سال ۹۷، ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت به واردکنندگان تخصیص داده شد، حال باید از دولتمردان که می‌گویند با نظارت می‌توان این مشکل را حل کرد پرسید چرا تاکنون نظارت نکردید؟ دولتی که در هفت سال مدیریت‌اش، عرضه نظارت درست و حسابی نداشته می‌خواهد در سال آخر خود از پس این کار بربیاید؟

جدی اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای فقط حرف می‌زنند و در میدان عملی چیزی از خود نشان نمی‌دهند. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از مردم بود، اما نه تنها مردم وجود این امکان را لمس نکردند که مرتباً شاهد تورم هم بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌طور کلی حذف و محو شود، بلکه اعتقاد داریم باید این یارانه در محلی مطمئن به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد. مردم بدانند که طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت یک طرح شکست‌خورده و رانتی بود که به هیچ وجه صلاح جامعه در ادامه آن نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون