کد خبر: ۲۱۸۹۱
۰۹:۰۸ -۲۷ دی ۱۳۹۹
منطقه‌ای با یکی از ممتازترین گمرکات
منطقه ویژه اقتصادی کاوه در صورتی که با عملیاتی شدن امکانات و طرح‌های زیربنایی همراه شود، می‌توان امید داشت که میزان تولید و صادرات در این منطقه هرچه بیشتر افزایش یابد و شرایط برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به این منطقه نیز مساعدتر شود.

منطقه ویژه اقتصادی کاوه

نشان تجارت - منطقه ویژه اقتصادی کاوه یکی از مناطقی بود که روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه در کنار دیگر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سه طرح زیربنایی خود با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری بهره‌برداری کرد. طرح‌های زیربنایی شرکت شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه با حضور مسئولان استانی شامل احیا و راه اندازی ایستگاه راه آهن اختصاصی بزرگترین شهر صنعتی کشور یعنی شهرک  صنعتی کاوه، تامین و خط انتقال آب و احداث انبار‌های عمومی بوده است. در مجموع برای این سه طرح ۳۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

بهره‌برداری از پروژه‌ای با ایجاد ۷۵۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم 

شاید بزرگترین طرحی که در منطقه ویژه اقتصادی کاوه رونمایی شده را باید پروژه خط انتقال آب دانست چراکه در این پروژه برای دو هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد و برای افتتاح این طرح بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. در طرح احیا و راه‌اندازی ایستگاه راه آهن اختصاصی شهرک صنعتی کاوه نیز برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و برای افزون بر ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است. در این طرح زیربنایی سکوی بارانداز به مساحت ۲۰ هزار متر مربع، محوطه سازی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع و دو انبار سرپوشیده به مساحت ۱۲۰۰۰ مترمربع احداث شده است.

سومین طرح زیربنایی یعنی احداث انبار‌های عمومی به متراژ ۸۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و همچنین ۵۰ هزار مترمربع انبار روباز بوده است که با هزینه‌ای بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه انبار‌های سرپوشیده در مناطق اقتصادی کشور با ایجاد اشتغالزایی مستقیم برای ۱۰۰ نفر و همچنین ۱۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم، احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ظرفیت‌ها و فرصت‌های منطقه ویژه اقتصادی کاوه

منطقه ویژه اقتصادی کاوه از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و حمایت‌های گمرکی موجب تسریع در راه اندازی منطقه این منطقه شده است. طی این سال‌ها پیشرفت و توسعه در منطقه ویژه اقتصادی کاوه به مدد فراهم بودن امکاناتی زیرساختی و بهره‌گیری از گمرک ساوه به عنوان یکی از ۱۰ گمرک برتر صادراتی کشور موجب شده این منطقه ویژه اقتصادی در زمینه صادرات نیز وضعیت مناسبی داشته باشد. در سال ۹۷ میزان صادرات این منطقه ویژه اقتصادی دو برابر واردات آن بوده است. همچنین در شش ماه نخست سال ۹۸ صادرات ۲۱۲ میلیون دلاری و در نه ماه نخست امسال صادرات ۱۳۵ میلیون دلاری از گمرک این منطقه نقطه درخشانی در کارنامه آن محسوب شده است.

طی این مدت کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، ایتالیا و آذربایجان عمده خریداران کالا‌های ایرانی از طریق این گمرک بودند که نشان از اهمیت منطقه ویژه اقتصادی کاوه در تولید و توسعه در کشور بوده است. در واقع دو شعبه گمرک شامل گمرک ساوه و گمرک منطقه ویژه اقتصادی در این منطقه وجود دارد که در فرآیند ترخیص کالا از بسیاری از فرآیند‌های بروکراتیک کاسته است.

منطقه ویژه اقتصادی کاوه مزایا و امکانات زیادی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که علاوه بر امکان بهره‌مندی از معافیت مالیاتی بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، امکان برخورداری از گمرک اختصاصی منطقه و انجام و اجرای کلیه رویه‌های گمرکی شامل ترخیص قطعی کالا به صورت عام، ترانزیت خارجی، مرجوعی، ورود موقت و خروج موقت و صادرات را فراهم کرده است.

تاسیسات و امکانات زیربنایی منحصر به فرد

منطقه ویژه اقتصادی کاوه به علت واقع شدن در چهارراه ارتباطی کشور و مجاورت با آزادراه تهران - جنوب و تهران – غرب و نزدیکی به ۷ مرکز استان پر جمعیت کشور، نزدیکی به پایتخت، نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، برخورداری از راه آهن اختصاصی و اتصال به شبکه ریلی کشور، مجاورت با بزرگترین شهر صنعتی کشور و برخورداری از تمامی امکانات شهری از قبیل دانشکده فنی حرفه ای، دانشگاه‌های متعدد، هتل، مناطق مسکونی، اماکن ورزشی، اماکن تفریحی، فضای سبز و همچنین بهره گیری از پتانسیل ویژه شهر صنعتی کاوه در خصوص امکان تامین نیروی کار متخصص در تمامی زمینه‌ها و سایر امکانات تخصصی و فنی مورد نیاز صنایع مختلف موقعیت ژئوپولتیکی ممتازی هم برای شکل‌گیری از صنایع پیدا کرده است.

همین امر است که موجب شده تا بنگاه‌های تولیدی متعددی در منطقه شکل بگیرد. اکنون سه طرحی که در منطقه ویژه کاوه به بهره‌برداری رسیده شرایط را برای سرمایه‌گذاری در منطقه بهتر کرده است که  در کنار برخورداری از تأسیسات زیربنایی منحصربه‌فرد و اراضی وسیع این منطقه به بهبود شرایط برای تولیدکنندگان کمک می‌کند. پیش از این منطقه ویژه اقتصادی کاوه بیش از ۶۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و ۳۰ هزار متر مربع انبار روباز داشته که به علت ضرورت و نیاز تولیدکنندگان منطقه با اضافه شده ۸۰ هزار متر مربع دیگر در قالب طرح زیربنایی که روز پنجشنبه افتتاح شده، این ظرفیت افزایش یافته است.

سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی کاوه البته پیش بینی احداث مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های موقت و دائمی به منظور برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و ادواری تخصصی در زمینه‌های مختلف در سطح داخلی و بین المللی را نیز برای معرفی محصولات واحد‌های تولیدی با کمترین هزینه کرده است.

به هر حال موقعیت خاص منطقه ویژه اقتصادی کاوه در صورتی که با عملیاتی شدن امکانات و طرح‌های زیربنایی همراه شود، می‌توان امید داشت که میزان تولید و صادرات در این منطقه هرچه بیشتر افزایش یابد و شرایط برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به این منطقه نیز مساعدتر شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون