کد خبر: ۲۰۴۶۰
۱۲:۲۴ -۲۹ آذر ۱۳۹۹
حسین حسین‌زاده، نماینده لارستان
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تفکیک وزارت بدون تحمیل نیروی انسانی، کاری شدنی نیست. به‌عنوان مثال شما وقتی می‌خواهید کالایی را صادر یا وارد کنید، صفر تا صد آن با قسمت بازرگانی سر و کار دارد و همین صفر تا صد کار، در وزارت صمت فعلی هم وجود دارد و فردا در وزارت بازرگانی هم خواهد داشت، پس تفکیک حتماً دولت را چاق‌تر خواهد کرد.

کارمندان دولت

نشان تجارت - محمد آیتی: هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست خبری خود گفت: علت گرانی و بی‌ثباتی در برخی اجناس این است که ما در دولت وزیری که حامی مصرف‌کننده و مردم باشد نداریم.

او در ادامه توپ را به زمین مجلس انداخت که علیرغم اینکه می‌توانست به تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارتخانه‌ای به‌نام بازرگانی کمک کند، اما این کار را نکرد و همین مسئله را عامل گرانی کالاها دانست.

در همین رابطه، حسین حسین‌زاده نماینده لارستان گفت: رییس‌جمهور اگر به‌فکر مردم بود می‌بایست وزیر صمت که ۷۰ درصد معیشت مردم از شیر و ماست گرفته تا صنعت و خودرو و معدن را به‌عهده دارد، زودتر معرفی می‌کرد نه اینکه دقیقه ۹۰ معرفی کند آن هم به‌صورت سیاسی که اولی تایید نشود و دوباره زمان بگذرد تا دومی را به مجلس معرفی کند.

وی افزود: نکته اول اینکه آقای روحانی زمان را از بین برد و نکته دوم اینکه چقدر از قانون و مقرراتی که مجلس تصویب کرده است یا خود دولت به‌صورت لایحه داده است در فضای کسب و کار عملی شده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: خود دولت موارد را اجرا نمی‌کند، پس تقصیر مجلس چیست؟ بنابراین ما کمبود قانون نداریم، ولی دولت در اجرا بسیار ضعیف و ناکارآمد عمل می‌کند و تا به امروز قدم‌های خوبی برنداشته است.

حسین‌زاده در پاسخ به اینکه آیا تفکیک وزارت بازرگانی ضرورت دارد یا خیر؟ گفت: جمعیت ایران حدود ۸۳ میلیون نفر است و بدنه دولت ایران بیش از چهار میلیون نفر نیرو در قالب نیرو‌های رسمی، حجمی، پیمانی، قراردادی، قرارداد مدت‌معین و... دارد. کشور ژاپن با جمعیت ۱۳۰ میلیون نفر، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر کارمند در بدنه دولتش دارد. پس بدنه دولت ما بدنه چاقی است و لزومی ندارد که ما ساختار‌ها را عریض و طویل‌تر کنیم.

وی اظهار داشت: تفکیک وزارت بدون تحمیل نیروی انسانی، کاری شدنی نیست. به‌عنوان مثال شما وقتی می‌خواهید کالایی را صادر یا وارد کنید، صفر تا صد آن با قسمت بازرگانی سر و کار دارد و همین صفر تا صد کار، در وزارت صمت فعلی هم وجود دارد و فردا در وزارت بازرگانی هم خواهد داشت، پس تفکیک حتماً دولت را چاق‌تر خواهد کرد.

این نماینده استان فارس در ادامه عنوان کرد: ما بیشتر از اینکه بخواهیم وزارتخانه‌ها را تفکیک کنیم و بدنه دولت را چاق‌تر از چیزی که هست بکنیم، باید ساختار‌ها را عوض کنیم و شروع به چابک‌سازی و پالایش نیرو‌ها کنیم و در پی آن باید آموزش ضمن خدمت برای کارکنان سازمان‌های اداری و استخدامی را افزایش دهیم و نگاه بلندمدتی به مقوله نیروی انسانی داشته باشیم.

حسین زاده در پایان خاطرنشان کرد: فعلاً در هر پروژه‌ای کم‌هزینه‌ترین و مهمترین عامل، عامل نیروی انسانی است؛ مسئله‌ای که در جمهوری اسلامی کمترین به آن توجه می‌شود و این موضوع آفت ارگان‌های ما است، نه تفکیک و تجمیع سازمان‌ها.

منبع: اقتصاد24

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون