کد خبر: ۲۰۲۷۴
۱۴:۴۵ -۲۴ آذر ۱۳۹۹
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: هیچگاه بودجه حمایت از تولید به صنایع نمی‌رسد، اما حالا با افزایش بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود برای کاهش مشکلات و توسعه تولید در بودجه ۱۴۰۰ سهمی هم برای حمایت از صنایع کشور در نظر گرفته شود.

افزایش بودجه وزارت صمت و دیگی که برای صنایع کشور نمی‌جوشد/ هیچ سالی بودجه به صنعت نمی‌رسد

نشان تجارت - شاید آمار‌ها بیانگر رشد صادرات غیرنفتی باشد، اما هیچ سندی موثق‌تر از عملکرد صنایع در کشور نیست. زمانی که تولید کننده ایرانی با گرانی مواد اولیه و تهیه سایر ملزومات ناچار به تعطیلی واحد تولیدی می‌شود چطور می‌توان ادعا داشت که صادرات غیر نفتی بیش از سال گذشته رقم خورده است.

تولیدکنندگان همواره نسبت به واردات کالا‌های مشابه ساخت تولید داخل گلایه دارند و این موضوع در سال جاری هم باعث نگرانی بیشتر صاحبان صنایع در کشور شده است و نشانگر آن است که دولت گویا به واردات در مقابل توسعه تولید در داخل بیشتر اهمیت می‌دهد.

حالا زمان تصویب کلیات بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ فرا رسیده و بر اساس لایحه بودجه ۱۳۹۹ بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال آینده، دو هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۶۷۷ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه دو هزار و ۲۵۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومانی این وزارت‌خانه در قانون بودجه سال جاری، ۲۱.۲ درصد افزایش داشته است.

این موضوع شاید برای وزارتخانه‌ای که خود را متولی تولید و صنعت کشور می‌داند، خوب باشد، اما برای صاحبان صنایع هیچ تفاوتی نسبت به سال‌های گذشته نخواهد داشت چراکه به اعتقاد آنان هر چقدر منابع هم به بودجه وزارت صنعت افزوده شود تأثیری بر کاهش فشار‌های مالی این بخش کلیدی در اقتصاد نخواهد داشت.

انتظارات صنایع از بودجه را در نظر بگیرند

در همین رابطه سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امسال نیز مانند سنوات گذشته هنوز فعالان صنعتی نمی‌دانند که چقدر از بودجه سال به حمایت از تولید اختصاص داده شده است چراکه هیچگاه پولی در قالب حمایت از بخش صنعت به واحد‌های صنعتی ارائه نشده و اگر هم تسهیلاتی پرداخت شده تنها با بهره بالای بانکی بوده است.

وی تصریح کرد: در واقع بودجه به صنعت نرسیده محو می‌شود و این به معنای نادیده گرفتن بخش تولید کشور است. پول ملی کشور به دلیل شرایط اقتصادی بسیار ضعیف شده و یکی از مباحثی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند کاهش ارزش سرمایه‌های در گردش واحد‌های صنعتی – تولیدی است .

سهل آبادی ادامه داد: نیاز صنایع با توجه به شرایط اقتصادی زیاد شده و از سوی دیگر سرمایه در گردش همین صنایع به دلیل اهمال کاری‌های دولتمردان پودر شده و هیچ منبع مالی در خدمت تولید کشور قرار نمی‌گیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: تهیه مواد اولیه بسیار سخت شده و خرید ملزومات تولید با نوسانات نرخ ارز برای بخش صنعت کشور به یک بحران جدی تبدیل شده است؛ کارخانه‌ای که با ارز زیر ۱۰ هزار تومان کار می‌کرده است امروز ناگزیر باید با ارز ۲۵ هزار تومان و شاید هم بالاتر مواد اولیه را تهیه و سایر هزینه‌های جای در واحد تولیدی را پرداخت کند.

به گفته سهل آبادی، صنایع کشور در شرایط فعلی با تسهیلات و بهره‌های گران‌تر از میزان وام‌ها‌ی دریافتی روزبه‌روز از موضع توسعه عقب‌نشینی می‌کند و این دستمایه عدم حمایتی است که همواره شعار آن سرداده می‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: امروز برای تولید کننده سخت است و نمی‌تواند مسیر تولید خود را طی کند چرا دولت این موارد را دربودجه نمی‌بیند و از وزارت صنعت نمی‌خواهد برای کاهش مشکلات تولید توجه‌ای ویژه داشته باشد!

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: هر سال در زمان تحویل بودجه دولت به مجلس و با توجه به کلیاتی که در بودجه برنامه ریزی می‌شود بر حمایت از صنایع و معادن مختلف و در راستای افزایش تولید و صادرات وعده‌هایی داده می‌شود، اما زمان استفاده از این منابع در سال بودجه که فرا می‌رسد هیچ تخصیصی به صنعت و معدن و در نهایت افزایش تولید در کشور داده نمی‌شود.

خیانت به تولید با اعطای تسهیلات با بهره بسیار بالا

وی تصریح کرد: هیچ جای دنیا نرخ تسهیلات بانکی به صنایع به این نرخ نیست؛ حالا نهایت لطف آقایان هدایت تولیدکنندگان و صاحبان صنایع به سمت بانک‌ها برای دریافت تسهیلاتی با بهره بسیار بالاست و این عملاً خیانت به تولید است.

سهل آبادی گفت: تولید کننده سراغ بانک که می‌رود با توجه به نرخ بهره‌ها، بانک هم معترض است، چون مدعی است که منابع را گران تهیه می‌کند و ناگزیر باید گران هم به دست صنعتگر بدهد. لذا باید برای صنایع در بودجه سال آینده یارانه‌هایی در نظر گرفته شود تا در این بین بتوانند با توجه به درگیری‌ها و معضلات فراوانی که هر روز بر آن افزوده می‌شود تاب بیاورد.

قانون حمایت از صنایع را اجرا نمی‌کنند

وی ادامه داد: زمان راه اندازی شهرک‌های صنعتی طبق قانون باید تمام امکانات در اختیار تولیدکننده فعال در این شهرک‌ها (آب و برق و گاز و فاضلاب و...) قرار بگیرد، اما شاهد هستید که هزینه تمام این موارد از واحد‌های صنعتی مستقر در این شهرک‌ها بدون هیچ یارانه‌ای دریافت می‌شود و این‌ها همه بار اضافی برای بخش تولید محسوب می‌شود.

به گفته این پیشکسوت در بخش صنعت کشور، باید تمام این موارد در بودجه لحاظ شود در غیر این صورت افزایش بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال آینده بدون توجه به رفع مشکلات بخش تولید هیچ ارزشی برای صنعت کشور نخواهد داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امروز فشار مالیاتی در سایه رکود اقتصادی به بخش تولید بیش از هر زمان دیگری مخرب است چراکه در این رکود و گرانی که واحد‌های تولیدی با سختی و بدون حمایت دولت چرخ تولید را می‌چرخانند چطور باید از پس پرداخت مالیات‌های هنگفت بربیایند.

وی تصریح کرد: آمار‌ها هم نشان می‌دهد تولید روند کاهشی داشته، اما اخذ مالیات از این بخش‌ها به حد زیاد‌تر از گذشته رسیده است.

به گفته این فعال صنعتی، معوقات مالیات، تسهیلات و تأمین اجتماعی موضوع دیگری است که می‌توانند به راحتی با اختصاص بودجه‌ای برای حمایت از بخش تولید، بار سنگینی را از تولید آن هم در شرایط افت اقتصادی بردارند.

سهل‌آبادی در پایان تأکید کرد: دولت باید برای نجات صنعت کشور از همین امروز برنامه داشته باشد، هرچند این زمان هم کمی دیر شده، اما حداقل از نابودی کامل صنعت کشور جلوگیری می‌شود لذا باید بودجه بخش صنایع و تولید کشور به گونه‌ای لحاظ شود که حداقل سهمی از مشکلات این بخش برای سال آینده قابل رفع باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون