کد خبر: ۲۰۰۲۵
۱۶:۵۷ -۱۶ آذر ۱۳۹۹
این روزها افراد زیادی به‌دنبال ایجاد استارتاپ بدون شناخت درباره آن هستند و در شروع کار آن را به چشم یک تجارت بزرگ و پرسود می‌بینند و متصورند در مدت زمان کوتاه می‌توانند به شهرت و جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کنند، در حالی که استارتاپ‌های جهانی که اکنون به سوددهی و موفقیت رسیده‌اند راه دراز و پرپیچ و خمی را طی کرده‌اند.

نشان تجارت - در ادامه به ارائه آمار و ارقام درباره کسب‌وکارهای مجازی می‌پردازیم. این اعداد می‌توانند واقعیت‌های مهمی برای موفقیت در کسب‌و‌کار مجازی را نمایان کنند.

خرده‌فروشی‌های اینترنتی
آمازون (سال تاسیس: 1994): با نزدیک به 500میلیون محصول، بزرگ‌ترین، نوآورترین و پرارزش‌ترین خرده‌فروشی در سراسر دنیاست که رنکینگ جهانی آن در الکسا 11 است.

شرکت آمازون در 3‌ماه اول 2020 درآمد خود را به 73میلیارد دلار رساند. هم‌اکنون هم این شرکت با 1.2تریلیون دلار، سومین شرکت ارزشمند آمریکا پس از تسلا و اپل است. آمازون در 2‌ماه اخیر در هر ثانیه 10هزار دلار از راه فروش جنس‌های موجود در انبارها درآمد داشته و ارزش سهام خود را 42درصد افزایش داده است.

دیجی‌کالا (سال تاسیس: 2006میلادی): عده‌ای منابع دیجی‌کالا را از نظر سهم گسترده‌ای که در بازار تجارت الکترونیک ایران دارد، با شرکت آمازون مقایسه می‌کنند و به آن لقب «آمازون ایرانی» داده‌اند. دیجی‌کالا هم‌اکنون رتبه جهانی 150 در سایت الکسا را به‌خود اختصاص داده است.

دیجی‌کالا روزانه بیش از 2میلیون بازدید‌کننده دارد و 70درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده‌ است.

دیجی‌کالا اکنون رتبه سوم الکسا در ایران بعد از گوگل را در اختیار دارد. بنیانگذاران دیجی‌کالا انتشار اطلاعات مالی شرکت را منوط به وارد شدن آن به بازار فروش، اعلام می‌کنند، اما قصد دارند به‌عنوان نخستین شرکت یک‌میلیارد دلاری ایرانی معرفی شوند.

حمل‌ونقلی‌ها
گزارش مالی اوبر برای 3ماه سوم سال 2020 نشان می‌دهد واحد خودران این شرکت 25میلیون دلار درآمد کسب کرده و هم‌اکنون ارزش شرکت 46میلیارد دلار است.

نمونه‌های اوبر در چین با نام «دیدی چوکسینگ » و در ایران با نام «اسنپ»، «تپسی» و... فعالیت می‌کنند. رنکینگ کشوری اسنپ (سال تاسیس: 2011میلادی) در الکسا 473 است.

به گزارش تکراسا، با درنظر گرفتن سهم 85درصدی بازار اسنپ و 15درصدی بازار تپسی، در این حالت، تپسی (سال تاسیس:2016میلادی) با کمترین ضریب درآمد 3.8 (ضریب درآمد لیفت پس از عرضه اولیه) حداقل 8000میلیارد ریال و با بیشترین ضریب درآمد 7.5 (ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی گرب) حداکثر 16000میلیارد ریال ارزش خواهد داشت. اسنپ نیز با کمترین ضریب درآمد 6.2 (ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی اوبر) حداقل 73000میلیارد ریال و با بیشترین ضریب درآمد 5.7 (ضریب درآمد سرمایه‌گذاری خصوصی گرب) حداکثر 89000میلیارد ریال ارزش خواهد داشت.

حراجی‌های آنلاین
« نمونه جهانی چنین اپلیکیشن موفقی eBay (سال تاسیس: 1995میلادی) است که نخستین و بزرگ‌ترین سایت خرید‌وفروش اجناس در جهان محسوب می‌شود. در هر ثانیه اجناسی با ارزش حدود 2دلار در آن دادوستد می‌شود. این سایت طبق رده‌بندی سایت الکسا، رتبه 39پربیننده‌ترین وبگاه‌های دنیا را در اختیار دارد.

خدمات سرویس VOD
از معروف‌ترین ارائه دهندگان خدمات VOD در جهان HULU، NETFLIX و AMAZON هستند که بسیار موفق بوده‌اند و به عرصه تولید فیلم و سریال نیز وارد شده‌اند.

خدمات VOD در ایران به‌صورت جدی کار خود را با فیلیمو(سال تاسیس: 2014میلادی) از اواخر سال 1393شروع کرد. معرفی نخستین اپلیکیشن اندروید فیلیمو در سال 1394و رسیدن به یک‌میلیون نمایش ویدئو در انتهای سال 94، نقاط رشد مهم فیلیمو در ابتدای مسیر بوده‌اند و هم‌اکنون رنکینگ جهانی آن در سایت الکسا 442و رنکینگ کشوری 27 است.

فروشگاه‌های اندرویدی
پلتفرم «بازار» (سال تاسیس: 2010میلادی): با بیش از 42میلیون کاربر، بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین فروشگاه فارسی‌زبان برنامه‌های اندروید است. این شرکت در آستانه ورود به بازار سرمایه است.

نمونه جهانی پربازدید اندروید مارکت «گوگل پلی» (انتشار ابتدایی: 2012میلادی) است.

10درصد استارتاپ‌ها موفق می‌شوند
90درصد استارتاپ‌ها شکست می‌خورند و فقط 10درصد استارتاپ‌هایی که موفق می‌شوند، آن‌قدر بازگشت سرمایه بالایی دارند که سرمایه‌گذاران را بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کنند.

42درصد از استارتاپ‌ها نبود نیاز در بازار، 29درصد تمام شدن سرمایه در بازار، 23درصد تیم نامناسب، 19درصد حذف شدن از رقابت، 18رصد مدیریت نادرست هزینه و قیمت‌گذاری، 17درصد کارپسند نبودن محصول، 17درصد ناتوانی در طراحی و مدل کسب‌وکار، 14درصد بازاریابی ضعیف، 14درصد نادیده گرفتن مشتری، 13درصد ارائه محصول در زمان نادرست، 13درصد از دست دادن تمرکز و رفتن به حاشیه، 13درصد ناسازگاری بین تیم با سرمایه‌گذاران، 10درصد اشتباه در تغییر استراتژی کسب‌وکار، 9درصد فقدان اشتیاق، 9درصد شکست در توسعه جغرافیایی، 8درصد نبود تامین مالی و سرمایه‌گذار، 8درصد چالش‌های حقوقی، 8درصد استفاده نکردن از شبکه، 8درصد از پا درآمدن و 7درصد شکست در تغییر استراتژی کسب‌وکار را از دلایل شکست خود عنوان کرده‌اند.

استارتاپ‌های ایرانی در 98حوزه فعالند
استارتاپ‌های ایرانی در 98حوزه مانند استخدام و کاریابی، املاک، آرایشی و بهداشتی، اخبار فناوری، تبلیغات، تاکسی اینترنتی، خدمات پزشکی، اپلیکیشن‌ساز، خدمات روادیدها و... فعالیت دارند.

منبع: همشهری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون