کد خبر: ۱۹۶۸۲
۱۸:۲۸ -۳۰ آبان ۱۳۹۹
نایب رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است؛ شیوع بیماری کرونا تنها با تعطیلی اصناف قابل کنترل نیست بلکه در این عزم باید ادارات، حمل و نقل، مسافرت‌ها و سایر بخش‌ها نیز مشارکت داشته باشند.

نشان تجارت - گزارش‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا حکایت از آن دارد که این ویروس هر روز پرقدرت‌تر از همیشه در بیشتر شهر‌ها و استان‌های کشورمان در حال شیوع است و هر روز تعداد بیشتری از افراد را مبتلا کرده و مبتلایان بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند.

این بحران مسوولان را برآن داشت تا محدودیت‌ها را به گونه دیگری در مناطق قرمز با جدیت دنبال کنند و حتی مصوبات جدیدی تعیین و ابلاغ شد.

طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، در شهر تهران قرار بر این شد که به جز واحد‌های صنفی مجاز، تمام صاحبان مشاغل گروه ۲ از روز ۲۰ آبان ماه باید ساعت ۱۸ واحد‌های خود را تعطیل کنند؛ ضمن اینکه گروه‌های شغلی ۳ و ۴ همچنان تعطیل هستند.

پیش از این واحد‌های صنفی گروه سه و چهار شامل تمامی آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالار‌های پذیرایی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها در شهر تهران تعطیل بودند که همچنان تعطیلی آن‌ها به قوت خود باقی است؛ ضمن اینکه تمام اصناف شامل گروه شغلی ۲ نیز از روز ۲۰ آبان ماه باید ساعت ۱۸ واحد‌های خود را تعطیل کنند تا بتوانند زنجیره شیوع این بیماری را از بین ببرند.

مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل صنوف گروه شغلی ۲ هستند و می‌بایست از تاریخ ۲۰ آبان لغایت ۲۰ آذر حداکثر ساعت فعالیت آن‌ها ساعت ۱۸ باشد؛ اما تصاویری که در سطح شهر شاهد هستیم گواه چیز دیگری است!.

هرچند انتظار می‌رفت تمام واحد‌های صنفی مشمول مصوبه در تهران با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از ساعت ۱۸ فعالیت خود را تعطیل کنند، اما به دلیل نبود حمایت مالی از این مشاغل، این اقدام علی رغم تذکرات مسئولان وزارت بهداشت کماکان ادامه دارد و ساعت فعالیت کاری این اصناف همانند گذشته از ساعت ۱۸ عبور می‌کند.

در عین حال بر اساس تصمیمات سخت‌تری که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا وضع شده است، از اول آذر ماه نیز محدودیت‌های جدی‌تری در انتظار اصناف پیش بینی شده است.
این در حالی است که با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا احتمال تعطیلی تهران بیش از گذشته قوت گرفته است؛ اما در این بین تکلیف مشاغلی که در امرار معاش خود دچار مشکل می‌شوند چیست؟

جلوی رکود اقتصادی اصناف را قبل از تعطیلی بگیرید
در همین رابطه جلال‌الدین محمدشکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران ضمن تأکید بر اینکه اصناف کل کشور مطابق سنوات گذشته همواره در راستای تحقق برنامه‌های دولت و آسایش مردم اقدام می‌کنند گفت: طرح مقابله با ویروس کرونا و محدودیت زمانی فعالیت مشاغل موضوعی است که از ۲۰ آبان اجرایی شد و بیشتر مشاغل در این جریان همکاری لازم را داشته اند.
 
به گفته شکریه، تعطیلی و یا محدودیت در فعالیت مشاغل شاید بتواند جلوی گسترش این بیماری را در سطح کشور و حتی تهران کنترل کند، اما تبعات آن می‌تواند منجر به رکود اقتصادی خواهد شد.
 
رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان با تأکید بر اینکه رسته‌های شغلی مشمول جدول یک باید ارتقاء پیدا کند، ادامه داد: تصمیم گیرنده نهایی برای تعطیلی و محدویت‌ها صرفاً دولت است، اما در این بین باید صنوف را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند.
 
شکریه در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تحمیل فشار بر مشاغل چه پیشنهادی می‌تواند راهگشا و موثر باشد؟ گفت: در ابتدا باید مشکلات اصناف و مشاغل به طور کارشناسی شده شناسایی و در مرحله بعد به امور آنان رسیدگی شود.
 
نایب رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: مسائل مختلفی از جمله مشکلات نظام بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی از مواردی است که در صورت تعطیلی و یا محدودیت در فعالیت مشاغل باید در نظام صنفی مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: اصناف با توجه به مشکلات اقتصادی امروز درگیر مسائل مختلف مانند افزایش مالیات، پرداخت تسهیلاتی بانکی و بیمه‌ای هستند که ادامه این موارد در صورت تعطیلی مشاغل منجر به ورشکستگی مشاغل خواهد شد.

مشکلات مشاغل بررسی شود
مواردی همچون کرایه، بیمه کارگران شاغل، اجاره واحد صنفی و مسکن، مالیات بر درآمد اصناف و هزینه درمان و... از جمله مشکلات اصناف است که رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان بر آن تأکید کرد.
بیشتر بخوانید: تعطیلی کامل کسب و کارها در دوران کرونا امکانپذیر است؟/ افقه: ۴۵ درصد اشتغال در بخش غیر رسمی است
شکریه گفت: باید مشوق‌هایی در این خصوص در راستای حمایت از مشاغل درنظر گرفته شود، در غیر این صورت مشخص نیست صنوف مختلف کشور دچار چه سرنوشتی خواهند شد.
 
به اعتقاد نایب رئیس اتاق اصناف ایران، اگر قرار است برای کنترل ویروس کرونا مشاغل تعطیل شوند، باید مسافرت‌ها لغو و  ادارات و تردد ناوگان حمل و نقل نیز تعیین تکلیف شوند.
 
وی تصریح کرد: اگر قید و بندی برای مبارزه با کرونا درنظر گرفته شده نباید نوک پیکان آن تنها به طرف اصناف باشد.
 
به گفته این فعال صنفی، کارکنان دولت در صورت تعطیلی فراگیر، حقوق ثابت دارند و سر موعد مقرری خود را دریافت می‌کنند، اما اصناف هیچ حقوق تصویب شده‌ای ندارند. با توجه به اینکه واحد‌های صنفی دارای کارگر و سایر هزینه‌های جانبی هم هستند، تکلیف این‌ها چه می‌شود؟

شکریه ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تالار‌ها و رستوران‌ها یا تعطیل شدند و یا با حداقل‌ها فعالیت دارند، این موضوع تنها به یک رسته شغلی برنمی‌گردد، معضل رکود بین اصناف، خیلی شدت گرفته است و دولت باید اصناف را زیرچتر حمایتی خود قرار دهد.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران یادآور شد: زندگی، زنده ماندن و امرار معاش مردم (مشاغل) نه ساعت کار نمی‌شناسد و نه تعطیلی، اما اگر به دلایلی باید طرح اعمال محدودیت‌ها اجرا شود، بدون چتر حمایتی، اصناف دچار چالش جدی خواهند شد و ادامه این فشار اقتصادی به اصناف، دیگر قابل جبران نخواهد بود و قطعاً با ورشکستگی گسترده صنوف مختلف مواجه خواهیم شد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون