کد خبر: ۱۹۶۴۸
۱۶:۲۱ -۱۷ آبان ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران معتقد است، کشور سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات مواد فلزی دارد و این رقم برای اقتصاد کشور ما پول بسیار بزرگی است؛ بنابراین در گیرودار انتخابات آمریکا از هر تحول برای افزایش مصرف جهانی استقبال می‌کند.

نشان تجارت - از آثار زیانبار ویروس کووید ۱۹ تا سیاست‌های ضد تجارت جهانی دولت آمریکا، تمام این‌ها در سال ۲۰۲۰ اوضاع بازار کامودیتی را به شرایطی رساند که بحران جدی در جهان ایجاد کرده است.

مشکلات تجاری از همان ابتدای سال جاری میلادی با کاهش تولید ناخالص داخلی جهان آشکار شد. در حال حاضر به غیر از بازار جهانی نفت، سایر بازار‌ها به ویژه فلزات چشمانداز مبهمی دارند و در انتظار تغییر سیاست‌های اجرایی از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا است.

کاهش تقاضای جهانی برای فولاد و کاهش فعالیت‌های تولیدی و ساختوساز در جهان از جمله عوامل افت تقاضا و مصرف فولاد به شمار میرود که این موضوع به دو علت ویروس کرونا و رکود حاصل از سیاست‌ها ایجاد شده است.

در همین رابطه سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: شاید این موضوع کاملاً صحیح باشد که با روی کارآمدن هر کدام از جناح‌های سیاسی به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، سیاست‌های آنان برای ایران تفاوتی نداشته باشد، اما باید در نظر داشت که طی ۴ سال گذشته ایران تحت جنگ اقتصادی قرار گرفته که بسیار سخت و طاقت فرسا بود و هنوز تمام آثار آن بر بازار‌های محصولات ما نمایان نشده است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: بالاخره ایران یک کشور در منطقه خاورمیانه است که دشمنان و دوستانی دارد و البته دشمنان و رقیبانش بیشتر هستند؛ این مسئله هم هیچ ارتباطی به این ندارد که در ایران چه حکومتی برسرکار باشد، یعنی این رقابت قبل از انقلاب هم بود و بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: رقبای ما متأسفانه ارتباطشان با آمریکا بسیار نزدیک و فوق العاده صمیمانه است و طبیعتاً با هر یک از روسای جمهور آمریکا که قدرت میگیرند رابط دوستانه خود را ادامه میدهند.

صمدی افزود: از لحظ‌های هم که ترامپ آمده سعی کرده است از پیمانها، همکاری‌ها و تجارت جهانی، فاصله بگیرد و به مدد آن یک رشد کوتاه مدتی ایجاد کرده است و در چهار سال اخیر سیاست‌های انبساطی ایجاد کرده است و در جریان کرونا هم این سیاست‌ها بسیار شدیدتر شده است.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه داد: این رئیس جمهور برای کشور خود در این شرایط به یکباره سه تا چهار هزار میلیارد دلار پول به جامعه تزریق کرد و طبیعتاً این سیاست‌های انبساطی در بلندمدت میتواند تبدیل به بحران و رکود شود و حتی قبل از کرونا یعنی دو سال پیش هم اقتصاددانان معتقد بودند ترامپ در اواخر دوره احتمالی دوم خود اقتصاد آمریکا را با خود به دره مرگ میبرد؛ این سیاست‌های ضد جهانی شدن ترامپ حتی اقتصاد دنیا را هم تحت تأثیر قرار داد.

این فعال اقتصادی در حوزه معدن یادآور شد: حضور ترامپ توانست ضربه مهلکی به اقتصاد جهانی به ویژه ایران وارد سازد و اقتصاد چین را نیز تحت تأثیر قرار داد، درحالی که کشور در بحث صادرات و به طور کلی زنجیره‌ فلزات از مس تا فولاد و سنگ آهن و ... به شدت وابسته به تحولات بازار چین است و هر تحولی در آنجا اتفاق افتد با فرکانس بسیار شدید به ما منتقل خواهد شد، لذا اگر ترامپ رئیس جمهور شود قطعاً دعوای آن با چین و اقتصاد جهانی بیشتر خواهد شد و به همان نسبت احتمال رکود اقتصادی در دنیا بسیار بیشتر می‌شود و تمامی این‌ها مفهومش این است که تجارت جهانی را به خطر می‌اندازد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: در چنین شرایطی کامودیتی‌های بنیادی؛ نفت، زغال سنگ، فولاد و فلزات اولین کانی‌هایی هستند که دچار بحران و مشکل خواهند شد؛ لذا فارغ از مسائل داخلی ایران و فارغ از روابط ایران و آمریکا، خود حضور ترامپ به نظر من به نفع اقتصاد دنیا و به همان نسبت به نفع کامودیتی‌ها نخواهد بود و این‌ها را دچار بحران خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: هنگامی که رشد جهانی اتفاق افتاد، مصرف کامودیتی‌ها بالا رفت و قیمت سرب و روی که ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ، قیمت سنگ آهن ۱۰ تا ۱۵ دلار و یا فولاد که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بود، افزایش یافت؛ این‌ها خیلی سال‌های دوری نبوده است. اما چرا وقتی قیمت این‌ها بالا رفت، کشور ما به عنوان یک تولید کننده توانست از این رشد بهره ببرد؟ چون زمانی که اقتصاد جهانی به چرخش دربیاید، مصرف بالا می‌رود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

صمدی افزود: حالا هر تحولی که در جهت کاهش مصرف اتفاق بیفتد، باعث افت قیمت‌ها می‌شود لذا باید قواعد اقتصاد بین الملل و جهانی فکر کردن و تداوم همکاری‌های اقتصادی رعایت شود، موضوعی که طی چهار سال گذشته از سوی رئیس جمهور آمریکا سرکوب شده بود.
 
این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه واقعیت این است حتی اگر بایدن رئیس جمهور شود بالاخره در مجموع سیاستش خصمانه‌تر از ترامپ نخواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر کشور سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات مواد فلزی دارد و این رقم  در حال حاضر برای اقتصاد ما پول بسیار بزرگ و قابل توجهی است. حال حساب کنید اگر ایران این مزیت را از دست بدهد، می‌دانید چه بلایی بر سر زنجیره‌ فولاد ما خواهد آمد.
 
رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در پایان تاکید کرد: اگر همچنان ایده و سیاست‌های ترامپیست باقی بماند بلایی که سر بازار جهانی نفت آمده است و چشم اندازی هم ندارد، سر تک تک بازار‌ها خواهد آمد. بعضی‌ها بحث ویروس کرونا را مطرح می‌کنند، اما نهایتا این ویروس حدود ۱۰ درصد بر مصرف انرژی در دنیا تأثیر گذاشته است نه بیشتر؛ اما واقعیت این است که سقوط‌ها؛ سقوط‌های بسیار وحشتناک تری بوده است و هنوز بلا‌های اصلی ظهور نکرده است.


منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون