کد خبر: ۱۹۶۴۵
۱۲:۰۰ -۱۷ آبان ۱۳۹۹
جلال رشیدی‌کوچی:
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس گفت: دولت برای پرداخت دو یارانه فعلی و یارانه سومی که کلیات آن از سوی مجلس تصویب شده، مشکلی ندارد. همه منابع این یارانه‌ها دیده شده و کمیسیون برنامه و بودجه با جلساتی که داشته روی آن فکر کرده است.

نشان تجارت - محمد آیتی: با تصویب طرح نمایندگان مجلس یازدهم، دولت باید به‌صورت ماهانه یارانه‌ای مشخص برای تامین کالای اساسی به کارت اعتباری یارانه نقدی سرپرستان خانوار واریز کند. به این ترتیب، یارانه کالای اساسی سومین نوع از یارانه‌ای است که دولت موظف است به مردم بپردازد.

پیشتر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی ۶۰ هزار تومانی از طریق دولت پرداخت می‌شد که با این طرح مجلس و در صورت تایید شورای نگهبان، دولت عملا باید یارانه سوم را هم بپردازد این در حالی است که منابع مالی پیش بینی شده برای اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از یک سو دولت معترض آن است که منابعی برای تامین هزینه‌های مربوط به تامین این یارانه در اختیار ندارد و از سوی دیگر کسری بودجه به حدی افزایش یافته است که اخیرا برای اجرای هر طرح ملی مجبور به دست بردن به صندوق توسعه ملی شده است.

بسیاری از کارشناسان این اقدام مجلس یازدهم رو نوعی رفتار پوپولیستی قلمداد کرده‌اند که ناگزیر به افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش میزان تورم منجر خواهد شد و اثرات منفی آن در آینده نزدیک قابل تصور است.

اما چرا مجلس یازدهم با علم به کسری بودجه دولت و تاثیر منفی یارانه‌ای کردن جامعه، باز هم اصرار به تصویب طرح‌هایی از این دست دارد؟

در همین رابطه، جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم به اقتصاد۲۴ گفت: مشکلات معیشتی مردم به خصوص در چند سال اخیر بیش از هر زمانی شده است و باید تصمیمی گرفته می‌شد تا مردم بیش از این در اوضاع نابسامان اقتصادی قامتشان خم نشود.

وی افزود: سال ۸۹ دولت وقت تصمیم گرفت یارانه نقدی به حساب خانوار‌ها واریز کند، اما پس از گذشت سال‌ها این مبلغ ثابت ماند. این حقیقت را باید پذیرفت که این یارانه نمی‌باید تا سال‌ها ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌ماند. تورم در ایران بسیار بالاست و دست‌کم انتظار بود رقم این یارانه هم به‌مرور افزایش پیدا کند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس تصریح کرد: دولت باید بستری را آماده کند که جاماندگان از ثبت‌نام یارانه نیز بتوانند روی به نام‌نویسی بیاورند، زیرا فردی شاید به‌هر دلیلی در گذشته نتوانسته و یا نخواسته ثبت‌نام کند، اما امروز این ضرورت را حس کرده است. از طرفی در اوایل دوره کاری دولت آقای روحانی حدود سه درصد مردم از گرفتن یارانه نقدی انصراف دادند که به اعتقاد من باید شرایطی را مهیا کرد که آن‌ها هم در صورت علاقه بتوانند ثبت‌نام مجدد کنند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: دولت برای پرداخت دو یارانه فعلی و یارانه سومی که کلیات آن از سوی مجلس تصویب شده، مشکلی ندارد. همه منابع این یارانه‌ها دیده شده و کمیسیون برنامه و بودجه با جلساتی که داشته روی آن فکر کرده است. اگر منابع آن به‌طور واقعی لحاظ نمی‌شد مطمئن باشید شورای نگهبان طرح را رد خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تورم بسیار بالا و قدرت خرید مردم فوق‌العاده پایین آمده و نارضایتی و گله مردم روز به روز افزایش پیدا کرده است. کمترین کاری که مجلس و دولت باید داشته باشند، نظم و نسق‌دادن به یارانه‌های پرداختی به مردم است تا شاید ان‌شاالله کمی از فشار اقتصادی که بر دوش خانواده‌ها است کم شود. این پرداخت‌ها به هیچ وجه جنبه تبلیغاتی ندارد، زیرا ما مرتب با ارباب رجوع در ارتباطیم و انتقادات آن‌ها در خصوص مشکلات معیشتی‌شان را می‌شنویم، پس باید تصمیمی گرفت تا کمی رضایت به خانواده‌های ایرانی برگردد.

منبع: اقتصاد24

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون