کد خبر: ۱۹۶۲۹
۲۲:۱۵ -۰۹ آبان ۱۳۹۹
نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی گفت: اکنون عراق حدود هشت میلیارد دلار به ایران بدهکار است که اگر این پول به ایران برگردانده شود بخشی از مشکلات مملکت در حوزه نقدینگی، تامین کالا‌های اساسی و بهبود معیشت مردم برطرف خواهد شد.

نشان تجارت - محمد آیتی: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سر دراز دارد و یکی از آسیب‌های آن که متوجه کشور شده است، بلوکه‌شدن پول‌های ایران در کشور‌هایی مثل کره‌جنوبی، چین و عراق است.

پس از فشار‌های ظالمانه آمریکا، مدت‌هاست ایران در انتقال ارز به کشور با مشکل مواجه شده است. حال ایران مبالغ قابل ملاحظه‌ای از برخی کشور‌ها به‌واسطه کالا‌هایی که فروخته طلبکار است، ولی نمی‌تواند به‌دلیل تهدید‌ها و قوانین تنبیهی که آمریکا برای کشور‌های طرف معامله با ایران وضع کرده است این درآمد‌ها را به مملکت برگرداند.

از این‌رو چندی پیش، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران به عراق سفر کرد تا بلکه بتواند مقامات این کشور را برای انتقال این پول‌ها متقاعد کند.

در همین رابطه، سیدکاظم موسوی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همه دولت‌ها در جهان باید پایبند به اخلاق باشند. ایران مدت‌هاست کالا‌هایی را به برخی کشور‌ها فروخته، ولی آن‌ها با بهانه قراردادن تحریم‌ها از انتقال ارز به کشور امتناع می‌کنند که این روند هیچ سنخیتی با اخلاق ندارد.

وی افزود: یکی از کشور‌های بدهکار به ایران عراق است که مرتباً هم سنگ محبت مسلمانی و برادری را نسبت به ما به سینه می‌زنند، اما در انتقال پول ایران تعلل کرده‌اند که البته این تعلل به‌خاطر ترس از آمریکا است. اکنون عراق حدود هشت میلیارد دلار به ایران بدهکار است که اگر این پول به ایران برگردانده شود بخشی از مشکلات مملکت در حوزه نقدینگی، تامین کالا‌های اساسی و بهبود معیشت مردم برطرف خواهد شد.

نماینده اردبیل تصریح کرد: برخی از کشور‌های بدهکار به ایران می‌گویند ما با شما تهاتر می‌کنیم. باید توجه داشت که تهاتر باید به‌صورت برنده – برنده باشد نه اینکه، چون نمی‌توانیم پولمان را بگیریم به اجبار از آن‌ها کالا بخریم.

موسوی در پاسخ به اینکه احتمال دارد تا چندی دیگر عراق به‌دلیل فشار‌های آمریکا از ایران برق نخرد، گفت: عراق به برق ما احتیاج دارد، ولی اگر هم نخرید خیلی مهم نیست، چون دیگر کشور‌های همسایه، مشتری برق ما هستند.

وی در پایان با اشاره به سفر رییس کل بانک مرکزی به عراق یادآور شد: امیدوارم این سفر مثمرثمر واقع شود و مقامات عراقی هم برادری خود را ثابت کنند و هرچه زودتر طلب ایران را برگردانند. به‌نظر من با رایزنی‌هایی که در حال انجام است ان‌شاالله می‌توانیم طلب خود را از کشور‌های دیگر نقد کنیم و در این راستا مجلس هم با اقتدار و جدی پیگیر موضوع خواهد بود.


منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون