کد خبر: ۱۹۴۱۶
۱۷:۳۲ -۰۳ شهريور ۱۳۹۹
عضو هیات‌رییسه مجلس:
شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته بسیاری از حوزه‌های کشور را مختل کرد. یکی از حوزه‌هایی که آسیب جدی دید «آموزش» بود.

نشان تجارت - محمد آیتی: شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته بسیاری از حوزه‌های کشور را مختل کرد. یکی از حوزه‌هایی که آسیب جدی دید «آموزش» بود.

به باور بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها، نیم‌سال دوم 99-98 آن‌طور که باید و شاید بار علمی به همراه نداشت، زیرا تا مدت‌ها سیستم آموزشی کشور در بلاتکلیفی زمان را می‌گذراند و در ادامه هم بسیاری از زیرساخت‌ها برای آموزش از راه دور مهیا نبود.

با به راه افتادن موج دوم ویروس کرونا و آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها بعید به‌نظر می‌رسد بتوان چراغ آموزش حضوری را حالا حالاها روشن کرد.

در همین خصوص، روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات‌رییسه مجلس گفت: ورود و شیوع ویروس کرونا به جامعه بشری باعث تحولاتی در اکثرها حوزه‌ها و مخصوصاً خدمات آموزشی شد. از این‌رو حرکت به‌سمت دنیای ارتباطات و مهیاکردن زیرساخت‌ها در زمینه‌های آموزشی تسریع شد. در واقع اگر ویروسی تحت عنوان کووید19 وارد کشورها و علی‌الخصوص ایران نمی‌شد حتماً شاهد چنین پیشرفت‌هایی در بخش ارتباطات مجازی نبودیم. گاهی پیشرفت‌ها از سر اجبار شکل می‌گیرد و چند ماهی است که آماده‌شدن خیلی از زیرساخت‌ها نه فقط در ایران، بلکه همه دنیا به‌واسطه این اجبار و ناچاری رخ داده است..

وی افزود: ترم دوم سال 99-98 که مصادف شد با شیوع ویروس کرونا اخیراً به پایان رسیده است که این اتفاق حاصل تلاش مسئولان برای شکل‌گیری زیرساخت‌ها برای آموزش از راه دور بود، البته چون پیش‌بینی چنین حادثه‌ای را نمی‌کردیم نتوانستیم از همان ابتدای امر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، ولی هرچه جلوتر رفتیم اوضاع و احوال بهتر شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: با اطلاعاتی که ما داریم اکنون بسیاری از دانشگاه‌های ایران توانسته‌اند اکثر زیرساخت‌های آموزش از راه دور خود را مهیا کنند و تجربه شش ماه گذشته برای آن‌ها بسیار ذیقیمت بوده است. وزارت آموزش و پرورش هم در این مدت تلاش‌های خوبی را به سرانجام رساند که امیدوارم با شروع سال تحصیلی جدید، ایراداتی که به نرم‌افزارهای آن مترتب بود به حداقل برسد تا سطح آموزشی محصلین آسیب جدی نبیند.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: آسیب‌های کرونا به تمام بخش‌ها و مخصوصاً اقتصاد بی‌سابقه بوده است، اما موضوع حائزاهمیت این است که در بین بخش‌های آسیب‌دیده، آموزش دارای اولویت بالا است و خوشبخانه بودجه و نیروی انسانی قابل ملاحظه‌ای برای رفع مشکلات این بخش صرف شده است، زیرا در کشوری که آموزش اولویت نباشد امیدی به پیشرفت دیگر بخش‌ها هم نیست.

متفکر آزاد یادآور شد: اگر تصمیم‌گیران حوزه آموزش با همین دست فرمانی که در این شش ماه جلو رفتند کار را پیش ببرند، مطمئنم که در آموزش مجازی نه فقط در سطح وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، بلکه در تمام بخش‌های آموزش و یادگیری به بلوغ کافی خواهیم رسید و این مسیر می‌تواند در دوران پساکرونا خیلی به‌کارمان بیاید.

وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های آموزش مجازی در روستاهای دورافتاده کشور هم آماده شده است؟ گفت: به‌هرحال دغدغه و تحرک مسئولان آموزش و پرورش در این راستا است و روز به روز هم تلاش می‌شود تا کسری‌های کار به حداقل برسد، اما اگر منظور این است که بگویم وضعیت مطلوب است حتماً جوابم «خیر» است. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه ضعف‌های آموزش مجازی را به مرور پیدا کنیم و در جهت رفع آن گام برداریم. تجربه اصلی ما در این بخش به شش ماه گذشته برمی‌گردد، پس همچنان برای اینکه به وضعی مطلوب برسیم نیازمند زمان هستیم و بسیاری از انتقادات که در این بخش است را تمام و کمال قبول داریم.

عضو هیات‌رییسه مجلس بیان کرد: در چشم‌انداز 20 ساله‌ای که برای کشور ترسیم شده بود، می‌باید به قدرت اول منطقه تبدیل شویم، پس باید فرهنگ قانع‌شدن در پیشرفت را از خود دور کنیم. ما باید در تمام بخش‌ها و مخصوصاً آماده‌کردن زیرساخت‌های آموزشی از حالت نرمال خود را جدا کنیم و به‌سمت وضعیت مطلوب پیش برویم، زیرا که هدف جمهوری اسلامی ایران، قدرت اول‌شدن در منطقه آن هم در سال‌های پیش‌رو است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: تا شروع سال تحصیلی جدید چند هفته‌ای باقی است و از این‌رو مسئولان دو وزارت آموزش و پرورش و علوم باید هم و غم خود را بگذارند تا کمبودها را تا جایی که امکان دارد رفع و رجوع کنند تا سال تحصیلی پیش‌رو به بهترین شکل برگزار شود. اکنون با هزینه‌هایی که صورت گرفته و اطلاعاتی که ما داریم، امکان شروع سال تحصیلی جدید و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی در حد قابل قبولی مهیا است. از طرفی عده‌ای می‌گویند کشور کسری بودجه دارد و نمی‌تواند خیلی از زیرساخت‌ها را به موقع آماده کند، اما به اعتقاد من اگر در این راستا مسیر کُند بوده است نه به‌خاطر بودجه، بلکه به‌واسطه ضعف مدیریتی این اتفاق افتاده است.

وی گفت: معلوم نیست چه زمانی ویروس کرونا برای همیشه محو شود و برای همین هیچ دستگاهی نباید به امید اینکه در ماه‌های آتی واکسن آن کشف می‌شود، بنشیند. باید مدیریت کشور را به‌سمتی برد که قرار است این ویروس سال‌ها با ما زندگی کند. شک نکنید اگر زیرساخت‌ها را آماده کردیم و در ادامه این ویروس منحوس دست از سر بشریت برداشت چیزی را از دست نداده‌ایم، بلکه به پیشرفت‌هایی می‌رسیم که تا سال‌ها می‌توانیم به بهترین نحو از آن بهره ببریم.

متفکر آزاد در پایان خاطرنشان کرد: آموزش جزو آن‌دست خدماتی است که هرچه حضوری و چهره به چهره باشد، تاثیرگذارتر است، اما با محدودیت‌هایی که وجود دارد، اولویت سلامت افراد است و سپس آموزش. ما باید به‌قدری در آموزش مجازی پیشرفت کنیم که اگر در بلندمدت امکان آموزش حضوری را نداشته باشیم باز هم سطح علمی دانش‌آموزان و دانشجویان آسیب نبیند.

منبع: روزنو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون