کد خبر: ۱۹۳۲۶
۱۷:۲۹ -۱۱ مرداد ۱۳۹۹
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است تا زمانی که افزایش قیمت دلار در بازار وجود دارد که البته این افزایش نشات گرفته از تورم است نه عملکرد اقتصادی کشور، عمده شرکت‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی صادرات محور، سودده خواهند بود و سهامداران می‌توانند با خاطر آسوده ادامه فعالیت داشته باشند.


نشان تجارت -  به گفته حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد؛ هم در پتروشیمی و هم در فولاد، ما از خام فروشی جدا شدیم و وارد مرحله ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی شده‌ایم.
 
بحران کرونا و تحریم‌ها از جمله اصلی‌ترین دلایلی است که موجب شده تا میزان صادرات نفت ایران بنا بر ادعای برخی خبرگزاری‌ها به کمترین میزان خود در چند سال‌های اخیر برسد.
 
از سوی دیگر از آنجایی که این روز‌ها بورس و بورس بازی بحث داغ محافل عمومی است، بار‌ها این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان با عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در آن بخشی کاهش ارزآوری صادرات نفت برای کشور را جبران کرد یا خیر؟

در روز‌هایی که بازار‌های مالی و موازی بازار سهام، دچار نوسانات زیادی برای سرمایه‌گذاران است، بورس به تنها گزینه مطمئن و پربازده برای جذب نقدینگی‌ها تبدیل شده است.

از این رو افت قیمت‌های جهانی از یک‌سو و اختلال در هسته معاملات بورس جهانی از سوی دیگر، موجب کُندی روند ورود نقدینگی و همچنین اقبال کمتر سرمایه‌گذاران و سهامداران به سهم‌های نفتی پالایشی و پتروشیمی‌ها در بازار سهام شده است.
 
این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار بورس بر این باورند که جریان نقدینگی یکی از عوامل تعیین‌کننده در بازار سرمایه است و موج خروشان نقدینگی اکنون به سمت سهم‌هایی به جز صنایع پالایشی و پتروشیمی اقبال نشان می‌دهد و این طبیعی است.

نوسانات ارزی و سود‌های بالای شرکت‌ها


کارشناسان حوزه نفت اعلام می‌کنند در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی سهام زیادی دارند که خیلی از آن‌ها شناور نیست. خوشبختانه قیمت و تولید در این صنعت با ثبات است و بسیاری از صنایع پتروشیمی در بازار بورس قرار دارند.

نماد‌های پتروشیمی در بورس با وجود تحریم‌های بین‌المللی و همچنین نوسانات قیمت ارز توانسته‌اند در یکسال اخیر بازدهی بالای ۱۰۰ درصدی را به ثبت برسانند.

به گفته کارشناسان بخش انرژی، امروزه شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یکی از شرکت‌های موثر، فعال و همچنین سودده به حساب می‌آیند.
 
سودآوری شرکت‌های پتروشیمی مورد استقبال مردم قرار گرفته است تا جایی که در سال ۹۸ به سود ۲۵۷ درصدی رسیدند که بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد و نشان دهنده سود مطلوب برای سرمایه گذاران و افقی روشن برای آن‌ها است.
 
از آنجایی که رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان است و این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند بر اساس بازار منابع کوتاه‌مدت تأمین مالی شوند، ایجاد یک بازار سرمایه قوی و کارآمد، زیرساخت اساسی تأمین مالی بلندمدت هر کشور را تشکیل می‌دهد. شاید بتوان رسمی بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی را از مهم‌ترین تفاوت‌های بازار بورس با بازار‌های سنتی دانست. یک عقیده متداول این است که رونق بازار بورس، بازتاب اقتصاد در حال پیشرفت است که در بلندمدت ارتباط مثبت و دوطرفه‌ای میان رشد اقتصادی و شاخص‌های توسعه بازار بورس به وجود می‌آورد.

رضایتمندی سهامداران تا ۱۴۰۰


درباره سودآور بودن عرضه سهام پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس به منظور جبران کمبود درآمد‌های نفتی، علی حیدری، کارشناس بازارسرمایه گفت: باید توجه داشت صنایعی مانند پتروشیمی و نفت و فرآورده‌های آن‌ها به دلیل صادرات محور بودن و ارزآوری، همواره سهامشان می‌تواند سودده باشد.
 
وی تصریح کرد: اما باید توجه داشته باشیم که سودده بودن صورت‌های مالی به دلیل عملکرد اقتصادی این شرکت‌ها نیست بلکه به دلیل افزایش قیمت دلار است که موجب بروز مازاد درآمد‌های ریالی شرکت‌های مربوطه به پتروشیمی و مانند آنهاست.
 
به گفته حیدری، تورم امروز که حاصل ضعف مدیریتی مسئولان و منصوبین دولتی است سبب شده تا با افزایش قیمت‌ها و حتی افزایش قیمت سهم‌ها رو به رو شویم و حاصل آن رشد فروش سهام‌هایی از جمله پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی در بورس است.
 
این کارشناس بورس در تکمیل مبحث فوق ادامه داد: اگر مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی صادرات محور در طول سال‌های ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ تنها کارت ورود و خروج بزنند و برگردند و کار خاصی هم انجام ندهند باز هم شرکتشان سودآور بوده و نیاز به انجام اقدام ویژه‌ای نیست. البته این موضوع شاید به عنوان طنز مطرح شود، اما تلخی آن را باید احساس کرد.
 
وی تصریح کرد: از آنجایی که این شرکت‌ها عمدتا دولتی، خصولتی و شبه دولتی هستند بر اساس دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده کار می‌کنند و خود مدیر تقریباً از نظر اجرایی تابع دستورالعمل هاست و نیازی نیست کار خاصی انجام دهد و نقش نظارتی دارد.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: باید توجه داشت که شرکت‌های پتروشیمی این روز‌ها در اوج درآمدزایی قرار دارند و سایر شرکت‌ها به دنبال آن‌ها و به تبع تورم رشد می‌کنند و مثلا برخی بنگاه‌ها مانند شرکت‌های بیمه روند رشد کندی دارند، زیرا اصولا در زمان تورم کمتر سرمایه گذاری تمایل دارد تا به سمت سرمایه گذاری در بانک و بیمه برود.
 
حیدری با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که به پتروشیمی و نفت وابسته هستند به دلیل افزایش قیمت‌ها که حاصل تورم است صورت‌های مالی شان افزایش درآمد ریالی دارند، گفت: این روند مادامی که داستان تورم وجود داشته باشد کماکان ادامه خواهد داشت و این موضوع می‌تواند هم برای دولت و شرکتی‌ها و هم برای سهامداران بورس مورد استقبال قرار بگیرد.

سیگنال‌های بانک مرکزی، موثر در تعیین قیمت‌ها


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران چه زمانی منتظر کاهش و ریزش سوددهی در این بخش باشند گفت: هنگامی که بانک مرکزی مداخلاتی را در بازار انجام دهد می‌توان منتظر کاهش سود‌ها بود و لازم است تا سرمایه گذاران سیگنال‌های بانک مرکزی را دنبال کنند. همانطور که اشاره شد رابطه مستقیمی با افزایش نرخ دلار و تورم دارد و بعید است که تورم روند کاهشی داشته باشد و تنها شاید یک ثبات نسبی در مدت زمان معین به بازار دلار بدهند.
 
حیدری تاکید کرد: تا زمانی که افزایش قیمت دلار در بازار وجود دارد که البته این افزایش نشات گرفته از تورم است نه عملکرد اقتصادی کشور، عمده شرکت‌های صادرات محور سودده خواهند بود و سهامداران می‌توانند با خاطر آسوده ادامه فعالیت داشته باشند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون