کد خبر: ۳۷۷۷۹
۱۲:۳۰ -۱۲ دی ۱۴۰۰
شراره کامرانی، کارشناس صنعت لوازم خانگی تشریح کرد
مردم برای خرید لوازم خانگی در حالی چشم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و ریزش قیمت‌ها هستند که شراره کامرانی، کارشناس ارشد صنعت لوازم خانگی معتقد است ریزش قیمتی حتی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات در بازار لوازم خانگی در کار نیست مگر اینکه هزینه‌های تولید از طریق بهبود حکمرانی صنعتی و اقتصادی در داخل کاهش یابد.

لوازم حانگی

نشان تجارت - شراره کامرانی، کارشناس ارشد صنعت لوازم خانگی در مورد چشم انداز بازار لوازم خانگی تا شب عید، گفت: تحلیل بازار در ایران امروز با توجه به تنوع تکانه‌های موثر بر اقتصاد کشور، کمی پیچیده است و در این شرایط اصولا نمی‌توان بازار‌ها را صرفا از منظر زمانی در طول یا مقطع خاصی ولو کوتاه مدت تحلیل کرد و اصولا تحلیل‌ها در این شرایط از قطعیت کافی برخوردار نیستند و بعضا یک خبر در حوزه مسائل سیاسی ممکن است معادلات بازار را در چشم برهم زدنی تغییر دهد.

ماه‌های طلایی فروش لوازم خانگی

کارشناس ارشد صنعت لوازم خانگی درباره تغییرات احتمالی قیمت یا تقاضا در بازار لوازم خانگی در ماه‌های باقی مانده تا ۱۴۰۱ توضیح داد: با این حال به طور سنتی ماه‌های انتهای سال به دلیل رواج فرهنگ خانه تکانی و تجدید لوازم منزل نزد ایرانیان و همچنین رونق ازدواج‌ها و نیز در پیش رو بودن مناسبت‌های سال نویی و فرهنگ هدیه دادن و هدیه گرفتن، ماه‌های طلایی فروش لوازم خانگی محسوب می‌شوند و اغلب در این ماه‌ها فروش لوازم خانگی رونق بیشتری دارد؛ خصوصا که در انتهای سال درآمد بسیاری از اقشار جامعه از جمله حقوق بگیران به دلیل دریافت عیدی و سنوات و پاداش نسبت به ماه‌های قبل افزایش می‌یابد که طبعا این امر تاثیر مثبتی بر قدرت و میل خرید خانوار‌ها دارد.

کامرانی گفت: در یک نگاه کلی، اما در سال‌های اخیر، بازار لوازم خانگی نیز مانند سایر بازار‌ها تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی اقتصاد کشور بوده که آثار آن را در رفتار مصرف کنندگان نه تنها در ایام پایانی سال، بلکه در تمام طول سال می‌توان مشاهده کرد.

انتظار مردم برای کاهش قیمت لوازم خانگی

این کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: گرانی در دو سه سال گذشته باعث شده بخشی از تقاضای بازار با منشا تنوع خواهی یا مصارف تظاهری و هیجانی به شدت محدود شود و همچنین بخشی از تقاضا نیز به سمت رفتار‌های بازیابانه و تعمیر لوازم منزل سوق داده شده است، اما از آن جا که لوازم خانگی لوازم زندگی هستند، بخش قابل توجهی از حجم تقاضا در این بازار، نیاز‌های قطعی بوده و قابل چشم پوشی نیست و خانوار‌ها خصوصا خانوار‌های تازه تاسیس، مجبور به تهیه اقلام مورد نیاز هستند که در این بخش نیز شاهد گرایش بیشتر مصرف کنندگان به خرید‌های اقتصادی هستیم.

کامرانی با اشاره به برخی توقعات برای کاهش قیمت‌ها ادامه داد: بازار واقعیاتی دارد که گاه ممکن است با تمایل یا خواسته‌های مصرف کنندگان و حتی تولیدکنندگان فاصله داشته باشد که از آن جمله می‌توان به موضوع ارزانی و یا کاهش قیمت‌ها اشاره کرد که مورد انتظار مسئولان نیز هست؛ در حالی که قیمت‌ها اصولا تابعی از منطق موقعیت هستند که این موقعیت به ساختار کلی جامعه وابسته است و نمی‌توان تورم لجام گسیخته در سراسر زنجیره تامین را به حال خود رها کرد و از تولیدکننده انتظار داشت کالا را در بازار به نرخ ارزان ارائه دهد.

قیمت لوازم خانگی به موازات رشد قیمت نهاده‌های تولید، صعودی است

این کارشناس صنعت لوازم خانگی تاکید کرد: جولان بی ثباتی‌ها همانگونه که موجب افت ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم شده، منجر به بالا رفتن هزینه کار و تولید در کشور نیز شده و انتظار کاهش قیمت کالا‌ها در این شرایط، انتظاری بیهوده و غیرواقعی است و نگاه واقع بینانه نشان می‌دهد تنها از طریق گشایش در امور کلی اقتصادی و سیاسی می‌توان به بهبود وضعیت بازار‌ها امیدوار بود و کنترل دستوری یا دستکاری بازار، به پیچیده‌تر شدن اوضاع و در نهایت شکست بازار و تولید منجر می‌شود.

کامرانی با اشاره به برخی رویکرد‌ها در خصوص کنترل دستوری بازار، افزود: این نوع انتظارات، نگاه بخشی نگر و کاملا انتزاعی به بازار را تداعی می‌کند؛ در حالی که بازار موضوعی انتزاعی نیست که بشود آن را با آرمان‌ها و خواسته‌های مسئولان جهت داد و در واقع بازار پدیده‌ای عینی، زنده و پویاست که از واقعیات شکل می‌گیرد و از آن جا که هیچ کنترلی بر مبادی عرضه مواد اولیه و نیاز‌های تولید در زنجیره تامین خصوصا در بخش دولتی نیست و یا تلاش‌ها در این زمینه به ثمر نرسیده و شدت فزاینده تورم در زنجیره تامین، تولید را مقهور کرده، نمی‌توان انتظار داشت قیمت محصول نهایی در بازار میل نزولی داشته باشد و بنابراین می‌توان گفت در صورت تداوم شرایط فعلی، قیمت لوازم خانگی نیز به موازات رشد قیمت نهاده‌های تولید، صعودی خواهد بود.

تقاضای لوازم خانگی افزایش یافت

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در خصوص وضعیت تقاضای لوازم خانگی در بازار سال نو نیز گفت: از آن جا که قیمت و تقاضا تاثیرات متقابلی بر هم دارند، در وضعیت نرمال، میزان تقاضا با کاهش قیمت افزایش می‌یابد و با رشد قیمت، میزان تقاضا کاهش می‌یابد، اما اکنون در شرایط عادی نیستیم و بازار‌ها تحت تاثیر تکانه‌های مختلف هستند که ممکن است عرضه یا تقاضا را تحت تاثیر قرار دهند، اما از سوی دیگر یکی از مهمترین استثنائات قانون تقاضا در اقتصاد به این نکته اشاره می‌کند چنانچه در بازار، قیمت کالایی افزایش یابد که انتظار می‌رفت قیمت آن کاهش یابد، در این صورت، تقاضا برای آن کالا بیشتر می‌شود.

شراره کامرانی توضیح داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، سطح انتظارات از قیمت‌های آینده در همه حوزه‌ها افزایشی است و بالطبع نمی‌توان هیچ بازاری از جمله لوازم خانگی را از این وضعیت مستثنی دید و بنابراین مردم خرید‌های قطعی و حتی بخشی از نیاز‌های آتی مانند جهیزیه را به تعویق نمی‌اندازند و جهت ممانعت از افزایش اثر خورندگی تورم بر نقدینگی هایشان، اقدام به خرید می‌کنند که این مساله در مجموع میزان تقاضا در بازار لوازم خانگی را افزایش می‌دهد، اما در یک افق آرمانی، چنانچه بهبودی در وضعیت کلی اقتصاد و جامعه رخ دهد و نیز هزینه‌های تولید از طریق بهبود حکمرانی صنعتی و اقتصادی در داخل کاهش یابد، به طور قطع بازار لوازم خانگی نیز همپای سایر بازار‌ها به انعطاف مقتضی بازخواهد گشت.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون