کد خبر: ۳۰۷۶۱
۰۹:۵۵ -۱۳ تير ۱۴۰۰
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات بیان کرد
کاظمی گفت: یکی از مشکلات کامیونداران و اعتراضشان این است که درآمدهایشان نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش پیدا کرده است و تعداد سفرهایشان کمتر شده است. همین مسئله موجب شده تا در خرید قطعات و لوازم یدکی نیز به شدت دچار مشکل شوند.

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

نشان تجارتسید مهدی کاظمی، عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به اعتراض و گلایه کامیونداران درباره گرانی قطعات خودرو اظهار داشت: ما در صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به شال گذشته افزایش قیمت داشتیم و دلیل آن نیز در تولید قطعات یدکی ایرانی، افزایش نرخ کارگر و بیمه‌های اجتماعی بوده که نسبت به سال‌های قبل بیشتر است.   تولیدکنندگان ما ناچار شدند علاوه بر افزایش قیمت سالانه که بالغ بر ۱۵ درصد بود حدود ۲۵ درصد دیگر بر قیمت‌ها بی‌افزایند. البته برای لواز یدکی ماشین آلات سنگین که کمیاب هستند، این افزایش قیمت بیشتر هم بوده است

گرانی مضاعف قطعات یدکی خودرو و ماشین آلات

کاظمی با اشاره به گرانی بیشتر امسال در حوزه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تولید ایران گفت: ما هر ساله به اندازه تورم افزایش قیمت داشتیم، اما امسال علاوه بر اینکه فروردین ماه ۱۵ درصد افزایش نرخ سالانه را داشتیم، حدود ۲۵ درصد نیز به علت افزایش نرخ کارگر به قیمت‌ها افزودیم.  

وی افزود: البته قطعات وارداتی تغییر قیمت آنچنانی نداشته است. چراکه نرخ ارز در سه ماه امسال تقریبا ثابت بوده است. به همین دلیل واردکنندگان افزایش قیمتی بر قطعات وارداتی منظور نکردند.

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به رکود بازار لوازم یدکی ماشین آلات گفت: فقط برخی از خودرو‌های کم تعداد هستند که با کمبود قطعات در بازار مواجه هستند و آن‌ها را نیز معمولا فروشندگان طی ۱۰ الی ۱۵ روز از کشور‌های اطراف از جمله امارات، عراق، ترکیه و... تهیه می‌کنند. در مورد اتوموبیل‌هایی که تردد زیادی دارند، نیز مشکلی نداریم. در مجموع از بابت تامین بازار مشکلی وجود ندارد.  

وی افزود: یکی از دلایل کارفرمایان برای گرانی قطعات خودرو افزایش نرخ دستمزد کارگران و بیمه‌های تامین اجتماعی است. کارفرمایان مجبور هستند مبالغ زیادی را بابت بیمه بپردازند. در حالی که این بیمه‌ها برای کارگران نیز ناکارآمد است و بسیاری از خدمات درمانی را پوشش نمی‌دهد. دولت باید کمک کند تا کارفرمایان مبالغ کمتری بابت بیمه بپردازند یا دست کم پوشش دهی بیمه‌ها بهتر باشد.  

کاظمی با اشاره به اینکه تامین حدود ۷۰ درصد بازار قطعات یدکی خودرو‌های پرمصرفی مثل پراید و پژو در داخل کشور صورت می‌گیرد، گفت: در ادامه برای تامین بقیه نیاز‌های بازار نیز واردات انجام می‌شود.   علت واردات در این حوزه کمبود تولیدکنندگان، فناوری و ... است و مجبور هستیم که باقی مانده آن را از چین و ترکیه و تایوان تهیه کنیم.  

کاهش تقاضا با پایین آمدن قدرت خرید مردم

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با تاکید بر اینکه تولیدات قطعات خودرو نسبت به سابق از رشد بالاتری برخودار است، گفت: در مورد اتوموبیل‌هایی که به تعداد کم در کشور وجود دارد، تولید داخلی نداریم و معمولاً با هماهنگی فروشندگان این قطعات را از کشور‌های دیگر تامین می‌کنیم.  

او ادامه داد: علت کاهش تقاضا در بازار قطعات یدکی خودرو، پایین آمدن قدرت خرید مردم است و این امر ارتباطی با گرانی قطعات یدکی ندارد. چراکه گرانی این قطعات در سال‌های اخیر معقول انجام شده است. مهم‌ترین علت گران شدن قطعات یدکی خودرو و ماشین آلات سنگین در این سال‌ها بالا بودن قیمت ارز است.  

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کامیونداران و اعتراضشان این است که درآمدهایشان نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش پیدا کرده است و تعداد سفرهایشان کمتر شده است. همین مسئله موجب شده تا در خرید قطعات و لوازم یدکی نیز به شدت دچار مشکل شوند.  

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران خاطرنشان کرد: برخی از کامیون‌ها هستند که تعدادشان در ایران کم است و آن‌ها با قیمت‌های گران‌تری نیز مواجه می‌شوند. برخی از آن‌ها شامل افزایش قیمت بیش از ۴۰ درصد نیز شده‌اند که علت آن کمبود کالا در بازار است. اما قطعات کامیون‌های پرمصرف‌تر مثل ولوو راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تر پیدا می‌شود. همین کامون‌ها طی چند سال گذشته دچار افزایش قیمت شده‌اند و همین امر موجب شده تا قطعه‌اش نیز گران‌تر باشد.  

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون