کد خبر: ۲۳۷۸۳
۱۲:۴۳ -۰۳ اسفند ۱۳۹۹
مغازه ای، دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران می‌گوید: تامین مواد اولیه و روغن مورد نیاز تولید شیرینی و شکلات در کشور، عمده مشکلات تولید کنندگان در آستانه شب عید است.

قیمت شیرینی و شکلات

نشان تجارت - «جمشید مغازه‌ای» درگفتگو با خبرنگار بازار افزود: با اینکه در اوایل اسفند ماه هستیم و تا روز‌های پایانی سال آنچنان زمان باقی نمانده، اما هنوز سهمیه روغن بهمن و اسفند ماه تحویل تولید کنندگان شیرینی و شکلات نشده است.

دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران بیان کرد: این در حالی است که به علت نیاز تولیدکنندگان شیرینی و شکلات صنعتی در ایران به روغن مخصوص تولید شیرینی و شکلات تولید کنندگان آن را با سه برابر قیمت از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

خرید روغن از بازار آزاد کارتنی ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان

مغازه‌ای با بیان اینکه پیگیری‌های تحویل سهمیه بهمن و اسفند ماه تاکنون به جایی نرسیده است، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان مجبور هستند هر کارتن ۱۶ کیلوگرمی روغن را که بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است، از بازار آزاد بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند تا کمبودی در بازار نداشته باشیم.

صنعت شیرینی و شکلات ایران به طور متوسط هر ماه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن روغن نیاز دارد و آخرین سهمیه در آذرماه سال جاری حدود ۲۲ هزار تن تحویل تولیدکنندگان شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه نیاز تولید کنندگان برای روغن مخصوص شیرینی هر ماه چقدر است، اظهارداشت: صنعت شیرینی و شکلات ایران به طور متوسط هر ماه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن روغن نیاز دارد و آخرین سهمیه در آذرماه سال جاری حدود ۲۲ هزار تن تحویل تولیدکنندگان شده است.

دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه انتقاد کرد و یادآورشد: افزایش قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است از جمله اینکه شکر ۶۶۵۰ تومانی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، قیمت روغن سه برابر شده و قیمت آرد از ۲۵۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان رسیده است.

قیمت شیرینی و شکلات ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است

مغازه‌ای تاکید کرد: این در حالی است که قیمت شیرینی و شکلات در سال جاری به تدریج بین ۲۰ تا ۲۵ درصد با تایید سازمان حمایت افزایش یافته است و قیمت مواد اولیه وارداتی نیز از جمله کاکائو با توجه به افزایش قیمت ارز‌های خارجی به شدت افزاشی یافته است.

دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار افزود: شیرینی و شکلات شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند و باید بر اساس عرضه و تقاضا قیمت آن مشخص شود در حالی که خرید شکلات و شیرینی اولویت چهارم خانواده‌ها است و در این شرایط تأمین کالا‌های اساسی اولویت اصلی مردم است.

به گفته مغازه ای، به همین خاطر تولیدکنندگان شیرینی و شکلات و بیسکویت مجبور هستند با تامین شیرینی و شکلات مورد نیاز کشور بدون افزایش قیمت، حاشیه سود خود را کمتر کنند تا مردم برای شیرینی و شکلات با قیمت مناسب تمایل بیشتری نشان دهند.

دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در ادامه بیان کرد: در ماه‌های اخیر به علت شرایط اقتصادی اولویت خرید مردم شیرینی و شکلات نیست، لذا برای اینکه تولیدکنندگان فوش مناسبی داشته باشند، قیمت آن را افزایش نداده اند، چون افزایش قیمت بازار ما را با کسادی بیشتری مواجه می‌کند.

وی افزود: به همین علت تولید کنندگان شیرینی و شکلات به دنبال افزایش قیمت تولیدات خود نیستند تا بیش از این فروش و بازار خود را از دست ندهند.

در مجموع بین۳۰ تا ۴۰ درصد فروش شیرینی و بیسکویت و شکلات در کشور کاهش پیدا کرده است و این سبب متضرر شدن بیشتر تولیدکنندگان شده است.

مغازه‌ای اظهار داشت: در مقایسه با زمان قبل از شروع کرونا در کشور، در مجموع بین۳۰ تا ۴۰ درصد فروش شیرینی و بیسکویت و شکلات در کشور کاهش پیدا کرده است و این سبب متضرر شدن بیشتر تولیدکنندگان شده است.

دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران تصریح کرد: هم اکنون تامین مواد اولیه مورد نیاز مشکل بزرگ تولید کنندگان است، اما فعالان صنعت شکلات و شیرینی درصدند در روز‌های پایانی سال و شب عید بدون افزایش قیمت شکلات شیرینی مورد نیاز مردم را تامین کنند.

مغازه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اینکه میزان تولید شیرینی، شکلات و بیسکویت در کشور سالانه چقدر است و چه میزان از آن صادر می‌شود، گفت سالانه به طور متوسط بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در کشور شکلات، شیرینی و بیسکویت به صورت صنعتی تولید می‌شود و از این میزان حدود ۳۰۰ هزار تن به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.

صنایع شیرینی و شکلات ایران به ۶۶ کشور جهان صادر می‌شود

وی افزود: صنایع شیرینی و شکلات ایران به ۶۶ کشور جهان صادر می‌شود و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان، عمان، پاکستان، ژاپن، کره و برخی از کشور‌های اروپایی به خصوص اروپایی شرقی، آمریکا و استرالیا از بازار‌های صادراتی ایران هستند.

سالانه به طور متوسط صادرات شیرینی و شکلات ایران به ۶۶ کشور جهان به یک میلیارد دلار می‌رسد و در حال حاضر به علت شرایط اقتصادی صادرات ما به بازار کشور‌های هدف نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران با بیان اینکه سالانه به طور متوسط صادرات شیرینی و شکلات ایران به یک میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در حال حاضر به علت شرایط اقتصادی صادرات ما به بازار کشور‌های هدف نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

مغازه‌ای یادآورشد: کمبود روغن مخصوص تولید شیرینی و شکلات هم اکنون بزرگترین مشکل تولید کنندگان این محصول در آستانه شب عید است و جا دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به این مساله مهم اهتمام ویژه‌ای داتشه باشند.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون