کد خبر: ۲۰۹۸۵
۰۹:۱۷ -۱۰ دی ۱۳۹۹
محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت مطرح کرد
کارشناس انرژی، نگاه سلیقه‌ای به استفاده از سوخت خودرو‌ها را بزرگترین مشکل این حوزه عنوان کرد و گفت: هیچگاه از استفاده از انرژی ارزان و پاک مانند ال پی جی در کشور استقبال و حمایت نشده است چرا که مدیران با اعمال سلیقه به دنبال ارزآوری از این سوخت هستند.

تعیین سبد سوخت

نشان تجارتشاید به اعتقاد برخی فعالان حوزه سوخت، توسعه صنعت سی‌ان‌جی تصمیم صحیحی بود که همه دولت‌ها روی آن اتفاق‌نظر داشته و آن را به‌عنوان سوخت جایگزین و ملی معرفی کرده‌اند، اما هستند کارشناسان این حوزه که بر استفاده از سوخت ال پی جی همچنان پافشاری دارند و این سوخت را به دلیل ارزانی و سازگار با محیط زیست تأیید می‌کنند.

همین صاحبنظران معتقدند؛ وزارت نفت ترجیح می‌دهد حدود ۹ میلیون تن ال پی جی در خط لوله بسوزد، اما سهمی در سبد سوختی کشور به آن اختصاص ندهد. به نظر می‌رسد این مجموعه در سال پایانی خود ناگهان به اهمیت ال پی جی پی برده است.

در همین رابطه محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: الی پی جی یا همان گاز مایع جایگاه ویژه‌ای در سبد سوخت خودرو‌های کشور داشت که متأسفانه با اعمال سلیقه‌های مدیریتی سی ان جی جایگزین این سوخت شده است.

صادقی تأکید کرد: حدود ۲۰ سال زمان برای فرهنگ سازی و مطالعه در جهت استفاده از سوخت ال پی جی صرف شده بود و از سوی دیگر هزینه‌هایی در راستای آماده سازی خودرو‌ها برای استفاده از این سوخت پرداخت شد اما افرادی که منافع خود را در خطر می‌دیدند با زدوبند سی ان جی را به عنوان سوختی که البته با شرایط و ابزار خاص باید مورد استفاده قرار بگیرند جایگزین کردند لذا مردم با توجه به وضعیت اقتصادی و نحوه مصرف همچنان از سی ان جی در سوخت خودرو استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در همان ابتدا برای بهره وری از سوخت ال پی جی دستگاه‌ها، مخازن و سایر تجهیزات برای توزیع و بکارگیری به عنوان سوخت خودرو خریداری و در آستانه جایگزینی سوخت مطمئن و همچنین سازگار با محیط زیست از سبد سوخت خودرو در کشور حذف شد.

هدر رفت هزینه بومی سازی سوخت ال پی جی

این کارشناس انرژی ادامه داد: بومی سازی استفاده از ال پی جی به عنوان سوخت خودرو یکی دیگر از مزایای این سوخت در کشور بشمار می‌رفت که با توجه به اهمیت زیست محیطی آن، اما همچنان با افزودن ال پی جی به سبد سوخت خودرو مقاومت می‌شود.

صادقی گفت: امروز شرایط بی سامان و گرانی بنزین در سبد سوخت خودرو سبب شده که مردم برای کاهش هزینه‌های خود از سی ان جی جهت سوخت به اصطلاح ارزان و قابل دسترس بیشتر استفاده کنند اما غافل از اینکه این سوخت هم خطراتی برای خودرو و هم محیط زیست برجای گذاشته است.

عده‌ای برای مقاصد سودجویانه خود از ورود ال پی جی به سبد سوخت امتناع می‌کنند

وی تصریح کرد: ضریب امنیت خودرو‌هایی که از سی ان جی به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند به مراتب پایین‌تر از ال پی جی است، اما همانطور که گفته شد عده‌ای برای مقاصد سودجویانه خود از ورود ال پی جی به سبد سوخت امتناع می‌کنند.

به گفته صادقی، مدیریت سوخت در این زمینه اغفال شد و با زدوبند‌هایی که در زمینه مصرف سوخت سی ان جی صورت گرفت این سوخت برای استفاده خودرو‌ها در دسترس قرار گرفت. امروز خودرو‌های خارج از کشور دوگانه سوز هستند، اما به طور مثال در کشور‌هایی مثل کره جنوبی، پاکستان، هنگ کنگ و... هنوز از ال پی جی برای سوخت خودرو‌ها استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: ال پی جی سوخت سازگار با محیط زیست است، اما سی ان جی به دلیل گوگرد برای محیط زیست خطرناک و مخرب بوده و موجب آلایندگی هوا می‌شود. مدیریت‌ها در کشور ما به دلیل اعمال سلیقه و بر اساس رانت است لذا همچنان برای افزودن ال پی جی به سبد سوخت خودرو مقاومت می‌شود و آن را از مدار خارج کرده اند.

این کارشناس انرژی یادآور شد: اتوبوس‌ها و کامیونت‌ها همچنان از گازوئیل استفاده می‌کنند که در این خصوص استفاده از ال پی جی جهت سوخت این ناوگان می‌تواند تا حدود زیادی هم از لحاظ صرفه جویی در هزینه‌ها و هم کاهش آلایندگی‌ها تأثیرگذار باشد.

صادقی تصریح کرد: کشور با داشتن انرژی ارزان و پاک، مدیریت مصرف ندارد. امروز با توجه به شرایط نامناسب و آلودگی هوا متاسفانه عده‌ای به دنبال استفاده از سوخت‌هایی هستند که موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود و همین موضوع ضعف مدیریت را بیشتر نشان می‌دهد.

ترجیح می‌دهند ال پی جی را صادر کنند!

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ال پی جی در کشور مورد استفاده نیست آیا صادرات این سوخت انجام می‌گیرد؟ گفت: ایران دومین کشور بعد از عربستان در تولید ال پی جی است، اما همیشه قیمت گذاری سوخت ال پی جی با سی پی عربستان تعیین می‌شود و این موضوع بزرگترین لطمه را به صادرات ال پی جی کشور وارد می‌کند.

به گفته این کارشناس انرژی؛ ستاره خلیج فارس، خارک، پارس جنوبی پالایشگاه‌های اراک و آبادان به میزان قابل توجهی صادرات گاز مایع دارند که عمدتاً به کشور‌های پاکستان و عراق است.

وی ادامه داد: متأسفانه مصرف داخلی را فراموش کرده و تنها به ارزآوری از صادرات ال پی جی فکر می‌کنند و این موضوع تبعات زیادی برای کشور به همراه داشته است چراکه صادرات گاز مایع در اختیار عده‌ای خاص است از این رو صادرات این سوخت به جای مصرف داخلی برای این افراد اهمیت دارد.

صادقی تأکید کرد: در کشور به ویژه در بحث استفاده از سوخت به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود یعنی هر کسی بر اساس سلیقه و منافع خود برای صادرات یا استفاده در داخل تصمیم گیری می‌کند. انحصار در صورتی شکسته می‌شود که رقابت ایجاد شود در غیر این‌صورت سرنوشت انرژی و سوخت و حتی آلودگی هوا در کشور با همین رویه ادامه خواهد یافت.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون