کد خبر: ۱۹۶۶۲
۱۳:۲۸ -۲۴ آبان ۱۳۹۹
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آن‌ها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند، اما الان نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.

نشان تجارت - مهدی دادفر،در مورد برخی اظهارات مبنی بر احتمال واردات خودرو اظهار داشت: امیدواریم که واردات خودرو انجام شود و باید این اتفاق بیافتد، اما درباره اینکه چه سناریویی ممکن است رقم بخورد هنوز هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ایم، البته ما پیشنهادات نه‌گانه خود را ارائه داده‌ایم.

وی افزود: مکررا می‌گفتند ارز نداریم و تحریم هستیم، اما شرکت‌ها نامه دادند که امکان دور زدن تحریم‌ها را داریم. در مورد ارز هم گفتند که از ارز ایرانیان خارج از کشور یا سرمایه‌های خارجی ارز را تامین می‌کنیم. یک ایرادی در مورد منشا ارز گرفته شد که گفتیم منشا این ارز‌ها را هم سفارت ایران در مبدا تایید کند. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود، سامانه ثبت سفارش خودرو را باز کنند و مردم شیرینی این موضوع را بچشند، چون یقینا با وقوع چنین اتفاقی قیمت‌های خودرو نصف خواهد شد.

دادفر تصریح کرد: البته الان واردات هم باز شود قیمت خودروی خارجی خیلی بالا است، اما به قیمت امروز هم نخواهد ماند، اگر خودرویی سه میلیارد تومان است، اگر واردات باز شود ۱.۵ میلیارد تومان می‌شود که بازهم به علت موارد تعرفه‌ای، عوارض، نه درصد ارزش افزوده و ... بالا است. اما با همین فرآیند قیمت‌ها نصف خواهد شد، بهره آن را هم مردم می‌برند و امیدواریم که هرچه سریع‌تر آقای وزیر در این مورد تصمیم بگیرند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد جزییات پیشنهادات نه‌گانه گفت: موارد پیشنهادات نه‌گانه ما واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی، واردات خودرو با اعتبار شرکت‌ها از جمله شرکت‌های مادر، واردات خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو، واردات خودرو صرفا با هدف شماره‌گذاری پلاک عمومی، واردات خودرو با استفاده از ارز بلوکه شده نزد کشور‌های مختلف و واردات خودرو در ازای کالا‌های غیرنفتی و پتروشیمی توسط واردکنندگان خودرو بود. این پیشنهادات به وزارت صمت داده شده، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس با واردات خودرو موافق هستند و نگاه آن‌ها این است که واردات بخشی از تقاضای خودروی کشور را تعیین می‌کند، اما الان نیازی به نظر مجلس هم نیست، وزارت خانه راه واردات خودرو را بسته و خودش هم می‌تواند باز کند، آقای وزیر باید در این مورد تصمیم بگیرند.

دادفر افزود: امیدواریم که این تصمیم زودتر گرفته شود، چون منافع آن را اول مردم با کاهش هزینه خودرو می‌برند و بعد از آن شرکت‌های واردات خودرو که کسب‌وکارشان حفظ می‌شود. ۱۵ هزار نفر در ۶۸۰ بنگاه اقتصادی واردات خودرو مشغول به کار بودند که الان به ۲ هزار نفر رسیده‌اند. در صورت واردات خودرو ۱۳ هزار نفری که کار خود را از دست دادند به کار خود برمی‌گردند.

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون