کد خبر: ۱۹۶۲۳
۲۰:۱۵ -۰۷ آبان ۱۳۹۹
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو که ما در کمیسیون هم مفصل به آن پرداختیم اگر با نظر مدیران ارشد وزارت صمت با اصلاحاتی که لازم است به توافق نهایی برسد در آن صورت تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌توان به ثبات بازار خودرو امیدوار بود.

نشان تجارت - محمد آیتی: از مجلس دهم تا امروز که پنج ماه از مجلس یازدهم می‌گذرد، بحث ساماندهی بازار خودرو مطرح بوده است، اما به واقع نه تنها اتفاق خاصی در این صنعت نیفتاده است که حتی شرایط روز به روز بر مصرف‌کننده سخت‌تر هم شده است.

دو خودروساز داخلی چندباری روی به پیش‌فروش و قرعه‌کشی محصولات خود آوردند تا شاید از التهاب بازار کاسته شود، ولی روند گذشته نشان می‌دهد همچنان نارضایتی توده‌های مردم از بابت سیاست‌های وضع‌شده بازار بالاست.

این نارضایتی بیشتر از این زاویه است که خودروسازان هر سه ماه یکبار مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت می‌کنند و همین مسئله باعث آشفتگی بازار خودرو و افزایش افسارگسیخته قیمت این محصول در بازار آزاد می‌شود. در مقابل مصرف کنندگان حقیقی معتقدند مگر حقوق یک کارگر یا کارمند در طول سال چقدر افزایش می‌یابد که بتواند تحمل افزایش چهار باره قیمت خودرو در طول یکسال را داشته باشد. این مصرف کنندگان همچنین معتقدند خودروسازان حتی با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت دستی بر سر و روی محصولشان نمی‌کشد و قدری آن را ارتقاء نمی‌دهند که بدانیم فلسفه افزایش چندین باره قیمت‌ها در این بخش چیست؟

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: اگر ریشه مشکلات صنعت خودرو در ایران حل نشود همیشه باید شاهد این افت و خیز‌ها باشیم. اینکه هرچندوقت‌یکبار مُسکنی به این بازار تزریق شود و پس از افزایش چندباره قیمت‌ها، چند میلیونی قیمت خودرو پایین بیاید درمان و چاره کار نیست، زیرا این روند هم نارضایتی مصرف‌کننده و هم خودروسازان را به‌بار آورده است.

وی افزود: طرح ساماندهی بازار خودرو که ما در کمیسیون صنایع مجلس آماده کردیم را وزیر صمت هم مطالعه کرده و قرار است بحث و بررسی‌ها در این خصوص ادامه داشته باشد تا در نهایت توافقات لازم صورت بگیرد. می‌باید در آینده نزدیک، بخشی از این برنامه اجرا و بخشی دیگر از آن به قانون تبدیل شود تا ثبات در بازار خودرو به‌وقوع بپیوندد. اکنون فاصله قیمت‌ها از درب کارخانه تا حاشیه بازار فوق‌العاده زیاد است و نمی‌شود با این فرمان بازار خودرو را کنترل و به ثبات رساند.

نماینده شیروان تصریح کرد: اگر بنا باشد مثل گذشته مافیای خودرو با فضاسازی‌هایی که داشته‌اند، مانع‌تراشی کنند و کسی هم جلودار آن‌ها نباشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. طرح ساماندهی بازار خودرو که ما در کمیسیون هم مفصل به آن پرداختیم اگر با نظر مدیران ارشد وزارت صمت با اصلاحاتی که لازم است به توافق نهایی برسد در آن صورت تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌توان به ثبات بازار خودرو امیدوار بود.

جدی اظهار داشت: ما در این طرح، نظرات قطعه‌سازان، خودروسازان و مدیران وزارت صمت و دانشگاهیان برایمان مهم بوده و اصلاً نخواستیم فقط نظر خود را اعمال کنیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر وزیر صمت در خصوص این طرح چیست؟ گفت: آقای وزیر با کلیت طرح موافق است فقط روی عرضه خودرو در بورس کمی حرف داشتند و گفتند باید در این موضوع به توافق برسیم که این اتفاق بیفتد یا نه و اگر عملی شد مکانیزم آن به چه صورت باشد؟

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم تا پیش از اینکه عمر این دولت به پایان برسد این موضوع به قانون تبدیل شود. خودرو کالای سرمایه‌ای شده است، یعنی یک نفر خودرو را لازم دارد، ولی ۲۰ نفر برای تصاحب آن ثبت‌نام می‌کنند. حقیقتاً ادامه این وضع برای اقتصاد کشور و معیشت مردم بسیار خطرناک است.

منبع: اقتصاد24

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون