کد خبر: ۱۹۶۲۰
۱۸:۱۵ -۰۵ آبان ۱۳۹۹
تحلیلگر صنعت خودرو معتقد است؛ افزایش قیمت خودرو هیج تأثیری بر روند تولید و بهبود شرایط خودروسازان ندارد چراکه همه در این صنعت به دنبال راهی برای رانت هستند.

نشان تجارت - در حالی که هر روز تلاطم قیمت در بازار خودرو بیش از گذشته خودنمایی می‌کند، خودرو سازان به دنبال راه نجاتی برای خروج از باتلاق ورشکستگی هستند.

کارشناسان معتقدند تحمیل کمبود سرمایه به صنعت خودرو را نمی‌توان با افزایش قیمت خودرو جبران کرد و تنها باعث آشفتگی بیشتر در این صنعت خواهد شد.

حالا متولیان این بخش به دنبال راه‌های جذب نقدینگی مردم هستند و با نام عدالت قصد سرکیسه کردن مردم را دارند چراکه پس از گذشت چندین مرحله قرعه کشی و فروش به ظاهر بالای خودرو از این طریق، هر روز بر زیان انباشته خودروسازان افزوده می‌شود. علت چیست و چرا با این همه فروش و افزایش قیمت، چرخ خودرو یی‌ها لنگ می‌زند؟!

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، زیان‌دهی آن‌ها در شش ماه ابتدایی امسال کماکان ادامه داشته است. بر این اساس و طبق ادعای خودروسازان، قیمت فروش برخی از محصولات آن‌ها پایین‌تر از قیمت تمام شده تولید بوده است.

بر اساس این صورت‌های مالی، سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو ) در نیمه اول امسال زیان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را در تولید تجربه کرده‌اند که در مجموع زیان انباشته آنها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مردم دیگر تحمل رانت خواری آقایان را ندارند

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو گفت: امروز مردم برای شرکت در قرعه کشی خودرو هجوم می‌آورند و این یک بحث فطری عقلی است یعنی اگر هجوم نیاورند جای سوال است. این مسئله ثابت شده است که هرجایی رانت باشد مردم به دنبال آن می‌روند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مردم بر این باورند که چرا خودروی ارزان باید نصیب فلان آقازاده شود، اما نصیب ما نشود و با همین دیدگاه شرایط بازار به هم ریخته چراکه مردم دیگر تحمل رانت خواری آقایان را ندارند.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان با طرح این مسائل قصد انتقاد به مردم را ندارم، زیرا مردم رفتارشان را متناسب با شرایط و نوع اعتماد به دولت تعیین می‌کنند. وقتی سه سال است که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید ماشین، دلار و ... نخرید قیمت‌ها پایین می‌آید، در واقع شاهد افزایش قیمت‌ها هستند. چوپان دروغگو هم سه بار دروغ گفت گله را دزد زد؛ حالا مسئولان بیش از سه هزار بار دروغ گفته اند چطور می‌شود اعتماد کرد؟

زاوه می‌گوید: این موضوع بار‌ها در بخش‌های مختلف دیده شده که در مورد تیراژ توزیع بار‌ها این موضوع گفته شد؛ باتوجه به اینکه تولید، ارزآوری بسیار بالایی دارد و با تمام شعار‌هایی که در مورد داخلی سازی می‌دهند، اما هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای محقق نمی‌شود و تمامی این وعده‌ها دروغی بیش نیست.

این تحلیلگر صنعت خودرو تصریح کرد: فعلاً شرایط را به جایی رسانده اند که باید تولید خودرو را با توجه به تأثیر تورمی به شدت کاهش دهند چون زیان تولید بیشتر از عدم تولید آن شده است. این مسئله خیلی مهم است که در کشوری که قرار بود صنعت خودرو قطب تولید آن شود امروز ناگزیر باید به تولید فرمان توقف دهند.

به گفته زاوه، در شرایط موجود تمرکز ارزی ما صرفاً روی باید دارو و غذا باشد، یعنی در حال حاضر روی هر چیز دیگری تمرکز کنیم دروغ گفته ایم، در این حد که صنایع تنها به دنبال یکسری پروژه‌های کوچک و تیراژ محدود باشند.

وی ادامه داد: به گفته متولیان، در این بخش سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود اما معنی آن این است که ۲۰۰ هزار بیمار انسولینی را به کشتن خواهیم داد تا یک و نیم میلیون خودرو تولید شود .

این تحلیلگر صنعت خودرو گفت: حالا آقایان کاری می‌کنند که مردم برای شرکت در قرعه کشی هجوم بیاورند یعنی کاری می‌کنند که سه میلیون نفر صف بکشند تا فضا‌ی رانت برای دیگران فراهم شود.

فساد قرعه کشی بیشتر از فروش اینترنتی

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه این وسط یک فساد بزرگ وجود دارد و مرتب اتفاق می‌افتد گفت: سه میلیون نفر را درگیر این نوع قرعه کشی‌ها می‌کنند تا مردم احساس کنند بدشانس بودند. امروز در قالب قرعه کشی که هیچ کسی از پشت پرده آن خبر ندارد فساد لانه جدیدی در صنعت خودرو آن هم به نام قرعه کشی پیدا کرده است!

وی تصریح کرد: در قرعه‌کشی‌ها که از طریق اینستاگرام پخش می‌کنند فردی گردانه را می‌چرخاند و یک اسم در می‌آید؛ من از کجا می‌دانم آن نرم افزاری که آن‌ها نوشتند پسرخاله، دختر عمه و اقوام را معرفی نمی‌کند، اصلا از کجا بدانیم اسامی اعلام شده واقعی هستند؟ قطعاً عده‌ای از آن‌ها واقعی هستند، اما در مورد اکثر برندگان این سوال پیش می‌آید که چطور باید متوجه شد آن‌ها واقعی هستند؟

زاوه گفت: نکته جالب این است که مجموعه دولت یعنی شورا‌هایی مانند بانک مرکزی، شورای رقابت و ... یک جوری نقش منتقد به خود می‌گیرند که انگار در جریان تمام این مسیر‌های منتهی به فساد و رانت نیستند؛ جالب است که بیش از هفت سال دولت در دستشان است، اما همچنان منتقد صنعت هستند.

این تحلیگر صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودرو در حال زیان است و این ضرری که متوجه این صنعت شده ناشی از سوء مدیریت هاست، ناشی از تدبیر‌های فسادزاست، اما باز هم مردم و صنعت را مقصر می‌دانند و در این بازی آن‌ها را به خوبی مشارکت می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بازی سیاسی، صنعت خودرو را متضررتر از قبل کرده و در این میدان مردم نیز به عنوان قربانیان اصلی در حال نقش آفرینی هستند گفت: زیان صنعت خودرو تماماً به دلیل دخالت‌های دولت در این سیستم است و با این مداخله، فساد و رانت راه‌های نفوذ زیادی به صنعت خودرو پیدا کرده است و تمامی این مسائل دست در دست هم داده و مانع توسعه صنعت خودرو می‌شود.

زاوه در پایان گفت:حالا هر روز قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و فشار بر مردم را برای کسب نقدینگی زیاد می‌کنند اما چه چیزی حاصل صنعت خودرو می‌شود؟ هیچ؛ فقط بازار فساد و رانت برا‌ی عده‌ای خاص، خاص‌تر می‌شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون