کد خبر: ۱۹۵۱۸
۱۸:۰۷ -۰۲ مهر ۱۳۹۹
مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش درباره تخریب کشتی یونانی در کیش گفت: کشتی یونانی به همین شکلی که هست باید حفظ شود و نهایتا با استفاده از تکنولوژی روز کاری کنیم که تخریب آن به تعویق بیفتد.

نشان تجارت - کشتی یونانی که ۵۲ سال مهمان جزیره کیش است و به برند این منطقه تبدیل شده، امروز در حال فروریختن است و با وجود تلاش‌ها برای حفظ این جاذبه، این شائبه را به وجود آورده که مسئولان و مدیران منطقه برنامه‌ای برای حفظ و نگهداری آن ندارند.

ماهان مدون، مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش در مورد وضعیت کنونی این کشتی خاطره انگیز و فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد کیش برای حفظ و نگهداری آن گفت: کشتی یونانی یک کشتی باری و متعلق به کشور یونان بوده و در زمان خودش به این منطقه سفر کرده و در کیش متوقف شده است. ماهیتا جزو اموال منقول است و اگر شما بخواهید در مورد اموال یک شرکت دیگر یا یک کشور دیگر اقدامی انجام دهید مسائل حقوقی وجود دارد. این عامل باعث شده تا امروز یک مقدار سهل انگاری در توجه به این کشتی صورت بگیرد.

مدون در ادامه افزود: یک مسئله حقوقی دیگر هم مربوط به هزینه بیمه‌ای است که شرکت لویدز انگلیس به شرکت یونانی پرداخت می‌کرده است همه این موضوعات موجب شده این کشتی کم‌کم از توجه‌ها خارج شود، اما چیزی که امروز از کشتی داریم، به یک جاذبه و نمادی برای یادآوری خاطرات کیش در سال‌های گذشته تبدیل شده و تاکنون نیز تلاش‌های بسیاری در فاز مطالعاتی، برآورد هزینه، روش‌های مختلفی برای احیا و تغییر کاربری این کشتی و... صورت گرفته است اما متاسفانه هیچ وقت به جمع بندی نهایی نرسید.

وی خاطرنشان کرد: دلایل آن، هم بحث تامین اعتبارات و تامین مالی بود و هم رویکردی است که برای کشتی مورد توجه بود که باعث شد به اجماع نرسد چرا که  همواره در مدیریت سازمان تغییراتی صورت می‌گرفت و باعث این عدم اجماع شد. از طرفی شاید آن زمان تکنولوژی آنقدر پیشرفت نکرده بود که بتوان این کشتی را احیا کرد. همه این عوامل دست به دست هم می‌داد و موجب می‌شد نتوان به نتیجه قطعی رسید. چنین پروژه‌هایی خاص هستند و به این راحتی و با سرعت نمی‌توان برای آن‌ها تصمیم گرفت.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش گفت: اما آنچه امروز با آن رو به رو هستیم یک کشتی فرسوده‌ای است که بخشی از آن شکسته است. به شخصه اعتقاد دارم اگر این کشتی را ما کاملا بازسازی کرده و به یک کشتی نو تبدیل کنیم در حقیقت ماهیت خاطرات آن را از بین خواهیم برد.

وی افزود: نظر شخصی بنده در حوزه میراث فرهنگی این است که این کشتی به همین شکلی که هست باید حفظ شود و نهایتا با استفاده از تکنولوژی روز کاری کنیم که تخریب آن به تعویق بیفتد.

ماهان مدون اظهار کرد: تخریب شدن یک روندی است که امکان ندارد بتوانیم جلوی آن را بگیریم. مانند تمام بنا‌های باستانی که تخریب می‌شوند ما در میراث فرهنگی شاید بتوانیم روند تخریب آن‌ها را به تعویق بیندازیم که به آن حفاظت می‌گوییم. در واقع اقدامات حفاظتی برای آنچه موجود است مدنظر ماست و اعتقادمان این است که همین شکسته شدن و ضربه خوردن این کشتی همه و همه یادآور خاطرات است و باید حفظ شود و نباید آن را بازسازی کنیم و یا کشتی جدیدی جایگزین آن کنیم چرا که این‌ها علاوه بر اشتباه بودن، هزینه‌بر هستند.

این مسئول در سازمان منطقه آزاد کیش در مورد فعالیت‌های فعلی این سازمان برای نگهداری این کشتی اظهار کرد: ما امروز در حال انجام مطالعاتی هستیم و از شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلف درخواست کردیم با همین رویکرد، مطالعاتی را انجام دهند؛ به این معنی که چه کنیم تخریب این سازه فلزی به تعویق بیفتد و بتوانیم آن را سال‌های بیشتری حفظ کنیم.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی کیش در پایان خاطرنشان کرد: اولویت فعلی ما نگهداری از این کشتی با مطالعه و برنامه ریزی درست است و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در این زمینه بتوانیم اقدامات عاقلانه‌ای صورت دهیم و معتقدیم اقدامات عجولانه در این زمینه مخرب خواهد بود.


منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون