کد خبر: ۱۹۳۵۰
۲۰:۲۰ -۱۸ مرداد ۱۳۹۹
علی‌اصغر ملکی:
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: کیفیت پوست دام‌های ما در جهان مرغوب‌تر از سایر کشور‌ها است و ترکیه و ایتالیا از مهمترین کشور‌های متقاضی پوست دام‌های ما محسوب می‌شوند، اما در حال حاضر صادرات پوست برای خروج، دچار مشکلات جدی است. با قیمت فعلی دلار ما باید برای فروش پوست به بازار خارجی با توجه به مشکلات صادرات، محصول‌مان را با قیمت کمتری بفروشیم.

نشان تجارت - اکرم جدیدی‌ممتاز: در چند سال اخیر، گوشت گوسفند نیز مانند اکثر اقلام مصرفی شهروندان با افزایش بی‌رویه قیمت، جای خودش را در سفره‌های بسیاری از ایرانی‌ها خالی گذاشت. در حالی که توان خرید گوشت گوسفند داخلی برای بخش عمده دهک‌ها و اقشار کم‌درآمد جامعه کم شد، واردات گوشت منجمد با قیمت پایین‌تر از کشور‌های برزیل و استرالیا شدت گرفت.

اینکه مردم به‌جای گوشت گرم تولید داخل به خرید گوشت منجمد وارداتی روی می‌آورند از تغییر ذائقه نیست، بلکه تامین نیازمندی متناسب با درآمد خانواده است، اما به‌طور حتم کاهش قدرت خرید گوشت به‌عنوان غنی‌ترین منبع پروتئین نه تنها سلامت جسمی شهروندان بالاخص گروه‌های در حال رشد که نیاز بیشتری به پروتئین دارند را به مخاطره می‌اندازد، بلکه این تغییر جهت مصرف برای آینده صنعت دامپروری نیز مخاطره‌آمیز خواهد بود، زیرا تولید موفق نیازمند مصرف مناسب محصول است.

علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران درباره وضعیت این صنف در شرایط بحران کرونا گفت: همیشه اصناف در مشکلات و بحران‌های ملی به یاری مردم می‌شتافتند، اما با شروع کرونا همه اصناف به مخاطره افتادند. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مقروض و یا ورشکسته شدند؛ البته صنف ما به‌دلیل اینکه جز نیاز‌های اولیه در تامین غذایی مردم بود با وجودی که تعطیل نشد، اما خسارت ناشی از عدم‌ کسب درآمد کافی را تجربه کرد.

وی افزود: قطعاً در چنین شرایطی حداقل توقع اصناف این است که از حمایت‌های دولت و تغییر اضطراری قوانین در شرایط خاص بهرمند شوند. به‌عنوان مثال کسبه باید مالیات را براساس درآمد بپردازند، نه در شرایطی که مغازه‌ها تعطیل و عرضه و تقاضایی وجود نداشته است. به‌نظرم دولت باید برای نجات کسب و کار‌ها در اخذ مالیات اغماض بیشتری نشان دهد. آسیب بحران کرونا همه‌گیر بود، اما کسب و کار‌های خرد باید از حمایت بیشتری برخوردار شوند. با شرایط فعلی، پرداخت مالیات با رقم‌های بالا ممکن نخواهد بود.

ملکی با اشاره به اینکه تمام اصنافی که اجازه فعالیت داشته و یا دارند در کرونا متحمل هزینه‌های دیگری نیز شده‌اند، بیان کرد: قصابی‌ها از نقطه نظر نظافتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار‌های متفاوتی را انجام دادند تا بتوانند مشتری‌مداری کنند و مشتری‌های خود را نگه دارند، به خصوص صنف ما که متاع آن با خوراک مردم ارتباط دارد. باید اطمینان خاطر برای مشتری ایجاد می‌شد تا گوشت را با آسودگی‌خاطر مصرف کنند. ما از واحد‌های صنفی‌مان خواستیم تا حتی‌الامکان مشتریان را غیرحضوری پذیرش کنند و اگر نظر مشتری به خرید حضوری است این کار با رعایت فاصله‌گذاری انجام شود، رعایت همه این‌ها در کنار هم، دارای هزینه برای صاحب مغازه است.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران تصریح کرد: یکی از صدماتی که در این رابطه به کار ما وارد شده است بسته‌شدن رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و حتی تالار‌ها است که به شغل ما وابسته‌اند. وقتی رستوران‌های بین‌راهی که با محدودیت سفر‌ها دچار محدودیت درآمد شده‌اند، زیرا به همان مقدار مردم هم از مصرف غذای رستورانی امتناع می‌کنند، آینده شغلی صنف ما هم با خطر مواجه شد. در ایران مصرف گوشت در تغذیه حرف اول را می‌زند. قسمت‌های ران و دست گوشت به خانه‌های مردم می‌رود، اما قلوه، راسته و گردن همه از مغازه خارج شده و در رستوران‌ها مصرف می‌شود. از طرفی با بسته‌ شدن جگرفروشی‌ها، کله‌پزی‌ها و سیرابی فروشی‌ها، این قسمت‌های گوشت ضرر و زیان برای قصاب به همراه داشته است. وقتی آن‌ها محدود می‌شوند در نتیجه افت فروش پیش می‌آید. با این دلایل گفته شده به جرات می‌توان گفت که بالغ بر ۳۵ درصد آسیب، نصیب همکاران ما شده است. اگرچه مشاغل دیگری نیز بوده‌اند که نسبت به ما بیشتر آسیب دیده‌اند، اما صنف ما نیز از کرونا‌زدگی در امان نبوده است.

وی به شرایط نامناسب نهاده قبل از شیوع کرونا به‌عنوان عامل مهم در گران‌شدن قیمت گوشت تاکید کرد و گفت: وقتی دامدار بتواند با نرخ نیمایی نهاده موردنیاز، دام‌هایش را بخرد طبیعتا گوشت هم با قیمت مناسب‌تری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. چند روز پیش نیز در ستاد کالا‌های قاچاق این موضوع را عنوان کردم. اول سال شاهد بارش‌های خوبی بودیم و دام‌های ما خوب تغذیه شدند و از بابت تامین غذای دام هزینه‌ای برای دامدار به‌وجود نیامد. ما به دامدار وابسته هستیم، اگر دامدار نباشد و دام را به‌موقع پرورش ندهد تا به‌دست ما برسد، نمی‌توانیم گوشت را با آن سهولت به‌دست مردم بدهیم، پس باید از دامدار حمایت کنیم به‌خصوص در شش ماهه دوم سال که صحرا جمع و تغذیه دام در آغل انجام می‌شود. در آن زمان دامداران نیاز به نهاده دارند. به‌عنوان مثال ماهیدشت کرمانشاه یکی از دشت‌های بزرگ علوفه و جو در ایران محسوب می‌شود. در آنجا جو کیلویی دو هزار و سیصد و پنجاه تومان، کاه هزار و دویست تومان و یونجه سه هزار تومان عرضه می‌شود. دامدار قیمت این خوراک را به قیمت فروش دام لحاظ می‌کند به همین دلیل قیمت گوشت بالا می‌رود. وقتی آلایش خوراکی و غیرخوراکی با قیمت خوب به فروش نرسد روی قیمت گوشت سرشکن می‌شود.

ملکی گفت: کیفیت پوست دام‌های ما در جهان مرغوب‌تر از سایر کشور‌ها است و ترکیه و ایتالیا از مهمترین کشور‌های متقاضی پوست دام‌های ما محسوب می‌شوند، اما در حال حاضر صادرات پوست برای خروج، دچار مشکلات جدی است. با قیمت فعلی دلار ما باید برای فروش پوست به بازار خارجی با توجه به مشکلات صادرات، محصول‌مان را با قیمت کمتری بفروشیم. نمونه دیگر این است که در گذشته ما دنبه را به کشور‌های آذربایجان و ترکیه برای تولید لوازم آرایش به قیمت خوبی می‌فروختیم، اما الان به‌دلیل عدم‌صادرات و عدم‌مصرف داخلی کمتر افت قیمت داشته است. وقتی این مواد با قیمت مطلوب به فروش نرود قیمت گوشت بالا می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به خروج بی‌رویه میش‌های مولد از کشور در سال گذشته خاطر نشان کرد: اگر میش کنار بره فروخته می‌شد ما می‌توانستیم بگوییم دو تا فروش داشتیم، اما متاسفانه بره‌های مولدی که هنوز از آن‌ها برای زاد و ولد بهره نگرفته بودیم را فروختیم، یعنی برای دامداری خودمان قطع نسل کردیم و پشت این ماجرا ما با نداشته‌هایمان روبرو خواهیم شد. بره‌ای که هنوز زاد و ولد نکرده و در سن پایین بود را خارج می‌کردند. کشور‌های همجوار به‌ویژه کشور‌های عربی مشتاق گوشت بره‌های کوچک ما هستند، زیرا گوشت آن‌ها بسیار لذیذ با بالاترین کیفیت و پروتئین است. این مسیله به کمیت و کیفیت دامداری کشور بسیار صدمه وارد کرد. از سوی دیگر، گوشت‌های بی‌کیفیت آسیای میانه وارد کشور شد تا بازار تقاضا را با قیمت پایین تامین کند.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در پایان بیان کرد: همه‌ساله در آستانه عید قربان توسط شهرداری در مناطق ۲۲ گانه، مراکزی دایر می‌شد تا مردم بتوانند دام زنده را ذبح کنند، اما امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و به‌منظور جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های درون شهری و مخاطرات موجود این اقدام انجام نمی‌شود. با توافق‌هایی که بین ما و دکتر بابایی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران انجام شده است قرار بر این است که این غرفه‌ها زده نشود و مردم ازدحام نکنند تا آلودگی وارد شهر نشود و مردم یک روز به عید قربان سفارش خود را به قصابی‌ها بدهند و این قربانی‌ها زیرنظر دامپزشک در کشتارگاه انجام شود و صبح روز عید قربان این دام‌ها ذبح شوند. ما از نظر شرعی هم با مسئولان شرعی صحبت کردیم و آن‌ها نیز این روش را تایید کردند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون