کد خبر: ۱۸۳۹۷
۱۸:۴۸ -۰۷ مرداد ۱۳۹۷
صدای اعتراض سکوهای استقلال از همان هفته اول لیگ برتر به گوش رسید، برخی از هواداران استقلال به مدیران سابق این تیم نقد دارند که نتوانسته‌اند تیم خوبی را برای این فصل مهیا کنند اما به نظر می‌رسد در هیاهوی مدیریتی یک موضوع و سوال مهم از چشم هواداران این تیم دور مانده است.

ورزش و جوان- در لیگ گذشته پس از دست‌وپا زدن در انتهای جدول با علیرضا منصوریان، به آرامی از تلخی روزگار برای استقلالی‌ها کم شده بود و کم‌‌کم هواداران این تیم لبخند را روی لب‌های خود احساس می‌کردند. ایام به نحوی پیش می‌رفت که رویایی بالاتر رفتن در لیگ قهرمانان آسیا و رسیدن به فینال با درخشش ستاره‌هایی مانند مامه تیام برای استقلالی‌ها زنده شده بود.

رسیدن به جام جهانی 2018 هرچند در ابتدا برای استقلالی‌ها با حضور چهار بازیکن در لیست نهایی شیرین و جذاب بود، این جذابیت در فاصله کوتاهی از بین رفت و این رقابت‌ها برای هواداران استقلال با رسیدن پیشنهاد خارجی به امید ابراهیمی و سید مجید حسینی کابوس شد؛ کابوسی که همچنان ادامه دارد و فکر استقلالی‌ها را به خود مشغول کرده است.

استقلال در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم

استقلال در حالی فصل گذشته را به پایان رساند که اوج‌گیری این تیم در نیم‌فصل دوم و رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان با حضور این بازیکن‌ها بود:

سیدمهدی رحمتی، سیدحسین حسینی، پژمان منتظری، سیدمجید حسینی، لئوناردو پادوانی، آرمین سهرابیان، امید نورافکن، وریا غفوری، فرشید باقری، داریوش شجاعیان، خسرو حیدری، سرور جباروف، فرشید اسماعیلی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، مامه تیام

هر چند به لیست بالای می‌توان اسم‌هایی مانند علی قربانی و جابر انصاری را اضافه کرد، این 16 نفر بازیکن‌هایی بودند که در دیدارهای پایانی استقلال حضور داشتند و بیشترین سهم حضور در زمین به آنها رسیده بود. نگاهی به تحولات استقلال در پست‌های مختلف نشان می‌دهد که این تیم در مقایسه با فصل گذشته تا چه میزان تغییر داشته است.

دروازه

دروازه استقلال بدون تغییرترین پست این تیم بوده است، سیدمهدی رحمتی و سیدحسین حسینی همچنان باید به رقابت با هم بپردازند تا گلر اول تیم انتخاب شود. البته حسینی هفته‌های اول لیگ را به علت مصدومیت از دست داده است تا خیال رحمتی برای حضور در زمین راحت شود.

مدافعان وسط

پژمان منتظری، روزبه چشمی، سید مجید حسینی، لئوناردو پادوانی و آرمین سهرابیان مدافعانی بودند که فصل گذشته برای استقلال در قلب خط دفاع حضور داشتند.

از بین این مدافعان جدایی سیدمجید حسینی را باید از استقلال قطعی دانست، لئوناردو پادوانی هم با مصدومیت شدیدی که گریبان‌گیرش شده بازگشتش به فوتبال در ابهام است. روزبه چشمی هم هرچند مهره‌ای تأثیرگذار برای استقلال است، با مصدومیت‌های هراز چندگاهش تیم را تنها می‌گذارد، در همین هفته‌های اول چشمی که در جام جهانی مصدوم شده است نمی‌توان استقلال را همراهی کند.

آنها در حالی دو مدافع اصلی خود را از دست داده‌اند که تنها محمد دانشگر را توانستند در این پست به خدمت بگیرند. البته در هفته‌های اول استقلال با مصدوم شدن آرمین سهرابیان تنها دو مدافع میانی به نام‌های پژمان منتظری و محمد دانشگر را دارد اما با گذشت چند هفته روزبه چشمی و سهرابیان امکان بازی را پیدا خواهند کرد تا استقلال با چهار مدافع مرکزی تمرین کند.

مدافع راست

وریا غفوری گزینه اصلی استقلال در سمت راست زمین بود که بعضی اوقات جای خود را به خسرو حیدری می‌داد. کادر مدیریت قبلی استقلال توانست این دو نفر را حفظ کند تا در این پست هم استقلال مانند درون دروازه بدون تغییر بماند.

مدافع چپ

فصل گذشته گزینه اول شفر برای سمت چپ میلاد زکی‌پور، گزینه دوم امید نورافکن و گزینه سوم آرمین سهرابیان بود که از این بین امید نورافکن راهی بلژیک شد و جای او را امیرحسین اسماعیل‌زاده و میثم تیموری گرفتند.

اوضاع در سمت چپ خط دفاع استقلال با حضور زکی‌پور، اسماعیل زاده و تیموری بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد به گونه‌ای که شاید دیگر نیازی به حضور سهرابیان در این پست نباشد.

هافبک دفاعی

امید ابراهیمی بدون شک فرمانده تیم وینفرد شفر در مرکز زمین بود که نقشی زیاد در موفقیت استقلال داشت. در کنار ابراهیمی استقلال فصل گذشته در این پست فرشید باقری، امید نورافکن و بوبان را داشت که در بین این اسامی، ابراهیمی، بوبان و نورافکن از استقلال جدا شده‌اند. در بین این سه نفر عجیب‌ترین گزینه بوبان بود که مشخص نشد چرا در نیم‌فصل به استقلال آمد و چرا بدون تاثیرگذاری این تیم را ترک کرد.

علی کریمی تنها گزینه‌ای است که استقلال برای هافبک دفاعی خریداری کرده است، بازیکنی که البته با توجه به مصدومیت کهنه‌ای که دارد هر روز احتمال این می‌رود که مجبور به خانه‎‌نشینی چند هفته‌ای باشد.

این پست یکی از پست‌هایی است که مدیران استقلال نتوانستند در آن عملکرد خوبی داشته باشند.

بال چپ و راست

داریوش شجاعیان، خسرو حیدری، فرشید اسماعیلی و جابر انصاری بازیکن‌هایی بودند که فصل گذشته در دیدارهای پایانی برای استقلال در دو بال چپ و راست به میدان رفتند که در بین این اسامی داریوش شجاعیان مصدوم است و استقلال باید ماه‌ها قید حضور او را در زمین بزند. جابر انصاری هم از سوی سرمربی استقلال مازاد اعلام شده و دنبال تیم جدید است.

اما سینا خادم‌پور و فرشاد محمدی‌مهر بازیکن‌هایی هستند که برای این پست وارد استقلال شده‌اند.

هافبک بازی‌ساز

در فصل گذشته وظیفه بازیسازی برای استقلال با سرور جباروف و فرشید اسماعیلی بود، جباروف از استقلال جدا شده است و این تیم در ادامه راه تنها فرشید اسماعیلی را برای این پشت در اختیار خواهد داشت.

جذب نشدن بازیساز یکی از ایرادهای مهمی است که استقلال در فصل نقل و انتقالات داشته است. منتظر ماندن برای بازگشت جباروف این تیم را از جذب یک بازیساز غافل کرد تا مشکلی بزرگ برای خلق موقعیت ایجاد شود.

مهاجم

بدون شک مامه تیام را باید ستاره استقلال در نیم فصل دوم لیگ برتر و عامل اصلی صعود این تیم به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان دانست. آنها فصل گذشته تیام را به عنوان مهاجم اصلی و علی قربانی را به عنوان مهاجم ذخیره در اختیار داشتند که در این بین تیام از استقلال جدا شده است و قربانی هم در لیست خروجی باشگاه قرار دارد. البته وضع استقلال به گونه‌ای است که مدیران این تیم برای بازگشت قربانی هم مانند انصاری دست به کار شده‌اند.

استقلال هرچند در خط حمله روح‌الله باقری، الله‌یار صیادمنش و مرتضی آقاخان را جذب کرد اما مصدومیت طولانی‌مدت آقاخان و تمدید نکردن تیام کار در خط حمله استقلال را سخت و رقابت را کم کرده است.

استقلال 97 در یک نگاه

جدا شدن امید ابراهیمی، سرور جباروف و مامه تیام مهم‌ترین معضلاتی است که می‌تواند برای استقلال دردسرساز شود. اما نباید فراموش کرد که کادر مدیریتی قبلی استقلال به رغم ناتوانی در نگه داشتن این بازیکن‌ها و جذب جایگزین برای آنها در تمام خطوط مورد نیاز (به غیر از بازیساز) بازیکن جذب کرده است.

استقلال با اینکه شش بازیکن را صد درصد از دست داده و وضع دو بازیکنش (انصاری و قربانی) مبهم است، در مقابل نه بازیکن را اضافه کرده است. هر چند درباره نوع قرارداد استقلال با بازیکنانی مانند تیام و جدا شدن ابراهیمی و جباروف می‌توان به مدیران سابق استقلال ایرادی اساسی گرفت، نباید فراموش کرد نه بازیکنی که استقلال جذب کرده بدون نظر شفر وارد این تیم نشده‌اند.

شاید هوادارن استقلال این روزها به جای اینکه اعتراضات خود را به سمت مدیران قبلی این باشگاه نشانه بگیرند باید ابتدا این سوال را مطرح کنند که لیست خرید این تیم چه بوده، چه شده و چرا بازیکن مصدوم برای این تیم خرید شده است؟ مشخص شدن لیست خرید این باشگاه ابهام بزرگ را برطرف خواهد کرد که مدیران این تیم علاوه بر نگه داشتن ستاره‌ها در جذب بازیکن جدید هم ناکام بوده‌اند یا اینکه بخش بزرگی از لیست شفر خریداری شده است.

منبع: پانا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون